اپلای کانادا: اخذ پذیرش تحصیلی کانادا

اپلای کانادا اخذ پذیرش تحصیلی کانادا

کانادا به علت ارائه­ برنامه­‌های تحصیلی متعدد و مزایای بسیار زیاد زندگی و تحصیل در این کشور، به یکی از محبوب­ترین مقاصد دانشجویان و دانش آموزان برای ادامه تحصیل در خارج از کشور تبدیل شده است. فرایند اپلای و مهاجرت تحصیلی به کانادا اگرچه ممکن است بسیار سخت و دور از دسترس به نظر برسد، در صورت کسب اطلاعات کافی و مشورت با افراد متخصص در این زمینه، امری سهل و ممکن می­شود. اگر شما هم به دنبال دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اخذ پذیرش تحصیلی کانادا هستید در این مقاله­ جامع اپلای کانادا با ما همراه باشید.

شرایط اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا

برای اخذ پذیرش تحصیلی از کانادا باید شرایطی داشته باشید که معمولا شامل داشتن مدرک تحصیلی معتبر در مقطع قبل از مدرک مورد درخواست و داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی برای رشته­‌های انگلیسی زبان می­باشد. اکثر موسسه‌های آموزشی زبان مدارک آیلتس و تافل را از متقاضیان می­پذیرند. 

برخی دیگر از دانشگاه­ها برای برخی برنامه‌های تحصیلی خود مدرک دولینگو، PTEو کمبریج را نیز مورد قبول قرار میدهند. از آن­جایی که کانادا کشوری دو زبانه است از دیگر شرایط اپلای کانادا برای برنامه‌هایی که به زبان فرانسوی ارائه می­شوند داشتن مدرک زبان فرانسوی به جای مدرک زبان انگلیسی می­باشد.

مراحل اخذ مجوز تحصیل در کانادا

برای درخواست مجوز تحصیل در کانادا، دانشجویان باید ابتدا در یک موسسه­­ی آموزشی مورد تأیید در کانادا پذیرفته شوند تا واجد شرایط دریافت مجوز تحصیل به حساب بیایند.

اگر شرایط زیر را داشته باشید شما می‌توانید برای تحصیل به کانادا بیایید.

  • در یک مؤسسه آموزشی مورد تایید پذیرش گرفته و ثبت‌نام کرده باشید.
  • اثبات کنید که تمکن مالی کافی برای پرداخت شهریه، هزینه‌های زندگی خود و اعضای خانواده‌­تان که با شما به کانادا می‌آیند و هزینه بازگشت برای خود و اعضای خانواده‌تان را دارید.
  • ممکن است برای اثبات عدم دارا بودن سابقه کیفری اقدام به دریافت گواهی عدم سوء سابقه داشته باشد.
  • در صورت نیاز معاینات پزشکی لازم برای ورود به کانادا را انجام دهید.
  • به افسر مهاجرت اثبات کنید که پس از انقضای مجوز تحصیل، کشور کانادا را ترک خواهید کرد.

دارندگان مجوز تحصیل موظف به پیگیری فعال تحصیلات خود هستند. شما باید به‌صورت تمام‌وقت یا گاهی نیمه‌وقت دروس خود را بگذرانید تا به عنوان شخص پیگیر و فعال تحصیلی شناخته شوید. برای کار در کانادا با مجوز تحصیلی، باید وضعیت تحصیل تمام‌وقت خود را حفظ کنید. هر مؤسسه تعریف خود را از تحصیلات تمام‌وقت تعیین می‌کند، اما معمولاً حداقل ۹ واحد (۳ درس) در هر ترم به معنای تحصیل تمام وقت تلقی می­شود.

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی کانادا

برای موفقیت در مهاجرت کانادا، بهتر است ابتدا با مراحل اپلای کانادا به خوبی آشنا شوید. از مراحل اخذ پذیرش تحصیلی کانادا می‌توان موارد ذکر شده در ادامه را نام برد:

برای اپلای تحصیلی کانادا در ابتدا بهتر است برنامه تحصیلی­ای که مناسب شماست را انتخاب کنید. تقریباً بیشتر برنامه‌های تحصیلی در کانادا به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. چه دانشجوی کارشناسی باشید و چه کارشناسی ارشد، برنامه‌­های تدریس شده به زبان انگلیسی در زمینه‌های مختلف رشته‌های تحصیلی وجود دارند. کانادا به خاطر برنامه‌های تحصیلی بسیار متنوع خود از جمله برنامه‌های علوم انسانی،مهندسی و علوم طبیعی، به صورت بین‌المللی شناخته شده است.

از جمله مدارک اساسی که معمولاً توسط تمام دانشگاه‌ها درخواست میشود می­توان انگیزه نامه، توصیه نامه و مدارک مربوط به نمونه کارهای قبلی را نام برد.

 دانشگاه‌ها همچنین نیاز به اثبات اتمام تحصیلات قبلی دارند. البته در بسیاری از موارد قبل از اتمام تحصیل و پس از گذراندن تعداد واحد درسی مشخص می توانید برای دانشگاه‌­های کانادا اپلای کنید با شرط این­ که قبل از تاریخ شروع مقطع تحصیلی جدید، مقطع قبلی را به پایان برسانید.

برای اخذ پذیرش تحصیلی کانادا  باید ریزنمرات رسمی خود را از دبیرستان در صورت شروع به تحصیل در مقطع کارشناسی یا از دانشگاه قبلی خود در صورت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا اپلای دکتری کانادا دریافت کرده و به دانشگاه مقصد ارسال کنید. 

اگر زبان مادری یا زبان دوره­ی تحصیلی قبلی شما انگلیسی نیست، یکی دیگر از مدارک مورد نیاز مدرک زبان انگلیسی می­باشد.

برای اپلای در هر رشته و هر دانشگاه ممکن است مدارک خاصی مورد نیاز باشد. همیشه وب‌سایت دانشگاه را برای شرایط خاص پذیرش بررسی کنید و در صورت داشتن سوال با دفتر مربوطه دانشگاه از طریق ایمیل و راه‌های ارتباطی دیگر تماس بگیرید. 

در کانادا، درخواست‌ها توسط همان دانشگاه مقصدی که به آن درخواست می‌دهید، بررسی می‌شود. دانشجویان متقاضی می‌توانند همزمان برای چندین برنامه و دانشگاه مختلف درخواست دهند.

در بیشتر موارد درخواست‌ها از طریق پلتفرم هر دانشگاه و به صورت آنلاین فرستاده می‌شود. فرم‌های اپلیکیشن از طریق این پلتفرم‌ها در دسترس است و معمولاً نیاز به پرداخت اپلیکیشن فی دارد. پس از تکمیل فرم درخواست، مدارک لازم را پیوست کنید و یا در موارد خاص برای ارسال آن‌ها به دانشگاه آماده شوید.

نتایج پذیرش معمولاً تا پایان بهار اعلام می‌شود. اگر دانشگاه مقصد شما خصوصی باشد، معمولاً از شما خواسته می‌شود که شهریه ترم اول را پرداخت کنید. 

در غیر این صورت، دانشگاهی که در آن تحصیل خواهید کرد، نامه رسمی پذیرش، تأیید پذیرش برای ویزا و اطلاعات تکمیلی درباره تحصیل در کانادا را برای شما ارسال خواهد کرد.

پس از پذیرش در یک دانشگاه کانادایی، فرایند درخواست ویزا را در اسرع وقت شروع کنید. از آنجایی که این فرایند ممکن است تا شصت روز طول بکشد و مدارک مهمی نیاز دارد، منتظر نمانید. دانشجویان بین‌المللی اجازه ورود و اقامت در کانادا را بدون اخذ ویزای مناسب نخواهند داشت.

پس از اخذ پذیرش در یک دانشگاه و دریافت ویزای لازم، زمان شروع ماجراجویی‌های شما در کانادا فرا رسیده است! حتما هزینه‌های زندگی در شهر محل تحصیل خود در کانادا را بررسی کنید. 

پس از آن، می‌توانید به دنبال محل اقامت از طریق پلتفرم‌های آنلاین بگردید. در نهایت، وقت خرید بلیط سفر به کانادا و ورود به شهر جدید خود است! هر کجا که اقامت داشته باشید، دیدنی‌ها و جاذبه‌های زیادی برای لذت بردن وجود دارد.

مزایای اخذ پذیرش تحصیلی کانادا

اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه­های کانادا شرایط تحصیل در بهترین دانشگاه­های دنیا و ادامه­ زندگی در کشوری امن و پیشرفته را برای شما فراهم می­کند. برخی مزایای تحصیل و زندگی در کانادا در ادامه آورده شده است.

وجود دانشگاه­‌های برجسته دنیا در کانادا 

کانادا با دارا بودن دانشگاه­های برجسته­ای همچون دانشگاه تورنتو، دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه مکگیل، به یکی از بهترین مقاصد تحصیلی جهان تبدیل شده‌است. تحصیل به زبان انگلیسی و با بهترین استاندارد­های جهانی در دانشگاه­‌های کانادا، فرصتی استثنایی برای پیشرفت علمی و شغلی می­باشد.

هزینه­ کمتر تحصیل و زندگی نسبت به مقاصد تحصیلی مشابه مانند آمریکا

تحصیل در کانادا در مقایسه با تحصیل در آمریکا نیازمند به صرف هزینه کمتری است. به طور میانگین، تحصیل و زندگی در کانادا 13 درصد ارزان­تر از تحصیل و زندگی در آمریکا می­باشد.

امکان تحصیل و ادامه زندگی در یکی از امن­ترین کشور­های دنیا

کشور کانادا یکی از پیشرفته­ترین کشور­های جهان است که از نظر امنیت شهروندان در جایگاه یازدهم دنیا قرار دارد. همچنین کانادا کشوری پیشرو در زمینه­ی پاکیزگی و حفظ محیط زیست می­باشد. در رده بندی کشورها بر اساس حفظ محیط زیست، پاکیزگی و سلامت آب، کانادا معمولا در جایگاه 9 تا 11 جهان قرار می­گیرد.

امکان کار در حین تحصیل در کانادا

کانادا به دانشجویان اجازه می­دهد تا در حین تحصیل امکان کار کردن به صورت قانونی را نیز داشته باشند. این قانون به دانشجویان کمک می­کند تا علاوه بر کسب تجربه، دغدغه­ کمتری برای مسائل مالی و تامین هزینه‌­ها داشته باشند.

در حالی­که در سال­های اخیر ساعات کار دانشجویی مجاز از 20 ساعت در هفته به اجازه کار تمام وقت افزایش یافته بود، این قانون دیگر تمدید نخواهد شد و ساعات مجاز کار برای دانشجویان به 24 ساعت کار در هفته کاهش خواهد یافت.

هزینه­ تحصیل در کانادا

هزینه اپلای تحصیلی کانادا شامل موارد متعددی می‌شود. هر دانشگاه‌ در کانادا شهریه‌­ برنامه‌­های تحصیلی خود را تعیین می‌کند و این هزینه‌ها بسته به چندین عامل مختلف متفاوت است که در ادامه این عوامل بررسی شده اند. 

در کنار این هزینه‌ها، باید برخی هزینه‌های اولیه‌ را نیز در نظر داشته باشید. هزینه‌هایی مثل اپلیکیشین فی دانشگاه‌ها، ثبت‌نام آزمون‌ زبان، ثبت‌نام آزمون GRE یا GMAT برای برخی رشته‌های خاص و ترجمه‌ی مدارک مورد نیاز.

شهریه تحصیل در دوره‌های کارشناسی 

دانشگاه و برنامه‌ای که در آن تحصیل می‌کنید عامل اصلی تعیین کننده­ی شهریه­ پرداختی شماست. همچنین اینکه دانشجوی بین‌المللی هستید یا داخلی، و اینکه در سطح کارشناسی یا تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنید در تعیین میزان شهریه پرداختی شما تفاوت ایجاد می­کند. 

طبق آخرین گزارش­ها از آمار کانادا، شهریه‌ها در کانادا برای دانشجویان داخلی در مقطع کارشناسی به طور متوسط 5.3 درصد کاهش و برای دانشجویان بین‌المللی کارشناسی 7.6 درصد افزایش داشته‌اند. 

افرادی که شهروند و ساکن کانادا باشند به طور متوسط سالانه 6463 دلار کانادا برای یک دوره کارشناسی و 7056 دلار کانادا  برای یک دوره تحصیلات تکمیلی شهریه پرداخت می­کنند. طبق آمار کانادا، میانگین شهریه برای دانشجویان بین‌المللی کارشناسی سالانه 29714 دلار کانادا معادل 22500 دلار آمریکا است. 

دوره‌های علوم انسانی  معمولا هزینه کمتری نسبت به سایر دوره‌­ها دارند. (به طور متوسط 5542 دلار کانادا)، در حالی که رشته‌هایی مانند مهندسی و پزشکی از جمله رشته­‌های گران‌تر دانشگاه­ها هستند. (میانگین 21717 دلار کانادا معادل 16446 دلار آمریکا برای دندانپزشکی و 14162 دلار کانادا معادل 10724 دلار آمریکا برای پزشکی). 

شهریه دوره‌های تجارت و مدیریت پایین‌تر از میانگین ملی است و هزینه­ سالانه­ آن­ها به طور میانگین 6827 دلار کانادا است.

هزینه تحصیل در دوره­های تحصیلات تکمیلی در کانادا

اگر می‌خواهید در دوره‌­های تحصیلات تکمیلی تحصیل کنید باید بدانید که شهریه‌ی این دوره­‌ها  به طور کلی کمتر از دوره‌­های کارشناسی یا پزشکی و دندانپزشکی هستند. هزینه­ تحصیل در این دوره‌­ها نیز با توجه به رشته­ تحصیلی و دانشگاه مورد نظر متفاوت است. 

موسسه­ آمار کانادا میانگین شهریه تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان بین‌المللی را در سال 2020، 17744 دلار کانادا معادل 13437 دلار آمریکا اعلام کرده است که این عدد چهار درصد نسبت به سال قبل آن افزایش داشته است. همان‌طور که در سراسر جهان رایج است است، برنامه‌های MBA اجرایی به طور کلی گران‌ترین برنامه­‌های تحصیلی می‌باشند که به طور متوسط حدود 56328 دلار کانادا معادل 42657 دلار آمریکا هزینه دارند. این در حالی است که  برنامه­‌های  MBAعادی به طور متوسط 27397 دلار کانادا معادل 20747 دلار آمریکا هزینه دارند.

اخذ بورسیه کمک هزینه تحصیل در کانادا

کشور کانادا بورسیه‌ها، کمک ‌هزینه‌ها و تسهیلات مالی متعددی را برای دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در کانادا در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارند، ارائه می­دهد. این بورسیه‌ها شامل بورسیه‌های ویژه برای دستاوردهای ورزشی و تحصیلی و همچنین بورسیه‌های مرتبط با رشته‌های خاص می‌باشند. 

بسیاری از دانشگاه‌های کانادا به طور مجزا از سازمان­های دولتی کانادا بورسیه‌های خود را ارائه می‌دهند. بنابراین شما می‌توانید برای بورسیه‌ای که به طور خاص توسط دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید ارائه شده است، درخواست دهید. 

در تمامی موارد، اقدام هرچه سریع­تر برای درخواست بورسیه امری ضروری است زیرا بودجه بورسیه محدود و بسیار رقابتی می­باشد. همچنین به متقاضیان بین‌المللی تحصیل در کانادا توصیه می‌شود که فرصت‌های بورسیه تحصیلی ارائه شده توسط سازمان‌های کشور خود را نیز بررسی کنند.

در این مقاله‌ به آموزش اپلای و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا پرداختیم. تحصیل در کانادا که یکی از محبوب‌ترین مقاصد دانش‌آموزان و دانشجویان می‌باشد، در تمام دنیا محبوبیت زیادی پیدا کرده است. برای موفقیت در اخذ پذیرش تحصیلی کانادا و سپس دریافت ویزای کانادا بهتر است تمام مراحل را پس از کسب اطلاعات معتبر و یا مشورت با موسسه‌های مهاجرتی با سابقه‌ درخشان انجام دهید. موسسه‌ مهاجرتی ویکی ویزا کانادا آماده‌ خدمت‌رسانی و پاسخگویی به سایر پرسش‌های شما در مسیر اپلای تحصیلی کانادا می‌باشد. با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا پس از اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا، امکان اخذ ویزا برای خانواده نیز وجود دارد؟

یکی از مزایای تحصیل در کانادا امکان به همراه بردن خانواده می­باشد. پس از گرفتن پذیرش از دانشگاه‌­های کانادا، شما می­توانید همزمان با اقدام ویزا برای خودتان، برای بستگان درجه یک خود نیز درخواست ویزا کنید. 

بستگان درجه یکی که می­توانند با شما به کانادا بیایند شامل همسر یا شریک زندگی و فرزندان وابسته به شما (زیر سن قانونی یا بالای سن قانونی و دارای وابستگی از قبیل معلولیت) می­باشد. در مورد همراه ویزای تحصیلی محصلان زیر 18 سال، والدین نیز اجازه همراهی فرزند خود را دارند.

تحصیل در استان کبک کانادا نیازمند اخذ مجوزی به نام اختصاری CAQ می­باشد. بعد از اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه­های استان کبک، باید به طور مستقیم از فرمانداری کبک برای اخذ مجوز تحصیل در کبک درخواست بدهید. پس از دریافت این مدرک شما می­توانید برای اخذ مجوز تحصیلی کانادا درخواست دهید.

پس از اتمام تحصیل در کانادا و منقضی شدن ویزای تحصیلی، افراد می­توانند برای اخذ ویزای کاری درخواست بدهند. امکان اخذ این ویزا برای افرادی که در برنامه­های تحصیلی بیشتر از 6 ماهه تحصیل کرده اند وجود دارد.

فهرست مطالب