تست مدیکال کانادا

زمان تخمینی مطالعه: 0 دقیقه

تست مدیکال کانادا چیست؟

دولت کانادا برای جلوگیری از انتشار بیماری‌های واگیردار و اطمینان از سلامت مهاجران خود و همین‌طور صرفه‌جویی در هزینه‌های پزشکی و خدمات درمانی، از بعضی از مهاجران و مسافران می‌خواهد قبل از ورود به این کشور توسط یک پزشک تأیید شده و مورد اعتماد سفارت کانادا تحت معاینه پزشکی قرار بگیرند. تست مدیکال، آزمایشات مشخص پزشکی مشخص شده از طرف اداره مهاجرت کاناداست که میزان سلامت متقاضی را بررسی می‌کند و شامل یک پرسش‌نامه سابقه پزشکی، معاینات فیزیکی استاندارد مثل عکسبرداری با اشعه ایکس، آزمایش ادرار، آزمایش خون، سلامت روان و آزمایش اعتیاد به مواد مخدر است.

چه کسانی تست مدیکال احتیاج دارند؟

آپدیت 2023: از اکتبر 2023 متقاضیان برنامه اکسپرس اینتری کانادا که دعوت نامه دریافت کرده‌اند و می‌خواهند پرونده اقامت دائم خود را سابمیت کنند نیازی به انجام تست مدیکال قبل از سابمیت پرونده ندارند. اگر از قبل تست مدیکال انجام داده‌اند همان نتیجه قبلی را در قسمت مربوطه آپلود کنند. اگر هم تست مدیکال قبلا انجام نداده‌اند، در قسمت مربوطه یک صفحه خالی آپلود کنند. در روش جدید، مدتی بعد از سابمیت مدارک، نامه انجام تست مدیکال از سمت اداره مهاجرت کانادا برای متقاضی ارسال خواهد شد.

تست مدیکال برای افرادی که در پرونده حضور ندارند

اگر پرونده اقامت دائم در جریان دارید و یکی از اعضای خانواده به دلیلی قصد مهاجرت ندارد باید حتما تست مدیکال را انجام دهد که در آینده امکان اضافه شدن او به عنوان یکی از اعضای خانواده وجود داشته باشد. مثلا اگر یک زوج تصمیم بگیرند که فقط یکی از آن‌ها در پرونده باشد، نفر دوم هم باید تست مدیکال بدهد که در آینده بتواند از طریق برنامه اسپانسرشیپ همسر اقامت دائم کانادا را دریافت کند.

مدارک لازم برای انجام آزمایش مدیکال

  • مدرک شناسایی معتبر (پاسپورت) خود و تمام اعضای خانواده
  • 4 قطعه عکس جدید (بعضی از پزشکان در مطب خود از شما عکس دیجیتال تهیه می‌کنند)
  • گزارشات پزشکی و نتایج آزمایشات قبلی (در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید)
  • همراه داشتن عینک و لنز طبی در صورت استفاده دائمی
  • فرم گزارش پزشکی IMM 1017E (بسته به نوع تست و برنامه مهاجرتی که اقدام کرده‌اید، ممکن است نیاز باشد که فرمی را به دکتر ارائه دهید)

نمونه فرم IMM 1017E که از طرف اداره مهاجرت برای متقاضی ارسال می‌شود و باید با این برگه به پزشک مراجعه کند را در زیر مشاهده می‌کنید.

صفحه اول فرم:

صفحه اول درخواست انجام تست مدیکال کانادا

صفحه دوم فرم:

صفحه دوم درخواست انجام تست مدیکال کانادا

مراحل انجام تست مدیکال

مرحله اول: ابتدا با دکتر تماس تلفنی گرفته و وقت ویزیت می‌گیرید. معمولا منشی از شما درخواست می‌کند که درصورتی که فرم مدیکال دارید برای او ارسال کنید.

مرحله دوم: به همراه مدارک به دکتر مراجعه می‌کنید. اگر دکتر هزینه را دلاری دریافت می‌کند همراه خود دلار داشته باشید. دکتر ابتدا یک سری اطلاعات درباره وضعیت سلامتی، مصرف دارو و سابقه جراحی و … می‌پرسد، وضعیت ظاهری بدن شما (آثار عمل جراحی) را چک می‌کند و بعد اندازه‌گیری قد و وزن، اندازه‌گیری فشار خون و سمع قلب و سنجش بینایی.

مرحله سوم: در آزمایشگاه نمونه ادرار و خون از شما گرفته می‌شود. از فرزندان خردسال نمونه ادرار و خون گرفته نمی‌شود. نتایج برای دکتر ارسال می‌شود.

مرحله چهارم: از قفسه سینه شما عکس رادیولوژی گرفته می‌شود. نتایج برای دکتر ارسال می‌شود.

مرحله پنجم: دکتر بعد از اینکه نتایج آزمایش‌ها و عکس را دریافت کرد، گزارش مدیکال را برای اداره مهاجرت کانادا ارسال می‌کند. از زمان انجام آزمایش تا ارسال نتایج به اداره مهاجرت بین 2 تا 10 روز زمان می‌برد.

نکته: نیازی نیست شما نتیجه را برای اداره مهاجرت ارسال کنید، مگر اینکه اداره مهاجرت به صراحت این را از شما خواسته باشد.

نکته: کل پروسه از زمانی که دکتر را می‌بینید تا انجام آزمایش‌ها بین نیم تا یک ساعت عموماً طول می‌کشد (بسته به شلوغ و خلوت بودن ممکن است بیشتر هم شود).

هزینه انجام تست مدیکال

هزینه انجام تست مدیکال کانادا برای افراد زیر 15 سال حدود 230 دلار کانادا و برای افراد بالای 15 سال حدود 260 دلار کانادا است. در ایران و در سال 1402 هزینه‌ها حدوداً به شکل زیر است (هر دکتر و هر بیمارستان ممکنه است هزینه‌هایش کمی بیشتر یا کمتر باشد):

خدماتهزینه (در سال 1402)
هزینه پرداختی به دکترهر بزرگسال 110 دلار آمریکا و فرزندان زیر 15 سال هم نفری 75 دلار آمریکا
آزمایش خون و ادرارهر نفر 950 هزار تومان
عکس رادیولوژی قفسه سینههر نفر 850 هزار تومان

لیست آزمایشات مدیکال کانادا

در حالت عادی موارد زیر در تست مدیکال کانادا انجام می‌شود. اگر متقاضی بیماری خاصی بیماری خاصی داشته باشد، ممکن است آزمایشات تکمیلی هم انجام شود.

  • چکاپ بیمار توسط دکتر
  • آزمایش خون
  • آزمایش ادرار
  • عکس از قفسه سینه

نمونه گزارش تست مدیکال کانادا

بعد از اینکه آزمایش مدیکال را انجام دادید، یک گزارش یک یا دو صفحه‌ای از طرف دکتر برای شما ارسال می‌شود. این گزارش همزمان برای اداره مهاجرت کانادا هم توسط دکتر ارسال می‌شود. اما توصیه می‌کنیم متقاضی نیز گزارش را برای اداره مهاجرت کانادا به طور جداگانه با وب فرم ارسال کند. نمونه گزارش تست مدیکال کانادا را در تصویر زیر می‌بینید که متعلق به یکی از کلاینت‌های ویکی ویزا کانادا می‌باشد:

نمونه گزارش نتیجه آزمایش مدیکال کانادا

آزمایش پزشکی کانادا تا چه زمانی معتبر خواهد بود؟

نتایج این آزمایشات تا 12 ماه معتبر است. اگر در این بازه زمانی پرونده شما نهایی نشود، ممکن است از شما درخواست شود که این تست را دوباره انجام دهید. در بعضی موارد اداره مهاجرت کانادا 12 ماه دیگر آن را برای شما تمدید می‌کند.

تست مدیکال کانادا 2

مراحل بعد از مدیکال کانادا

بسته به برنامه مهاجرتی که برای آن اقدام کرده‌اید، مراحل بعد از مدیکال کانادا متفاوت هستند. به طور مثال برای ویزای کار، شما باید نتیجه تست مدیکال را به همراه پرونده سابمیت کنید تا آفیسر آن را بررسی کند و ویزای کار شما صادر شود. یا برای برنامه‌هایی مثل اکسپرس اینتری، مدتی بعد از سابمیت پرونده از شما درخواست می‌کنند که تست مدیکال را انجام دهید که بعد از آن هم پرونده همچنان در دست بررسی است.

مدت زمان صدور ویزا بعد از مدیکال کانادا

مدت زمان صدور ویزا بعد از مدیکال کاملا وابسته به برنامه‌ای هست که برای آن اقدام کرده‌اید. برای بعضی برنامه‌ها ممکن است تنها یک هفته بعد از انجام تست مدیکال ویزای خود را دریافت کنید. برای بعضی برنامه‌های دیگر تا یک سال نیز طول بکشد.

لیست پزشکان معتمد اداره مهاجرت کانادا

دولت کانادا مراکزی را در ایران و شهرهای تهران، اصفهان، مشهد و شیراز برای ارائه تست مدیکال کانادا در نظر گرفته است. لیست این مراکز را در جدول زیر مشاهده می‌کنید. همواره برای لیست به روز به سایت اداره مهاجرت کانادا مراجعه کنید. (اطلاعات زیر تا تاریخ 20 فروردین 1403 اعتبار داشته است).

شهرنام پزشکآدرسشماره تماس 1
تهرانمحمدرضا ابراهیمی رادخیابان ولیعصر _ کوچه توانیر _ بیمارستان دی021880426140 _ 02188609838 _ 09123069757
تهرانرضا فرخیخیابان سپهبد قرنی _ بیمارستان آپادانا02188006514 _ 09121237702
تهرانمحمدرضا رهواریانخیابان مطهری _ خیابان سرافراز _ کوچه دوم _ پلاک 16 واحد 102188739682 _ 02188517639 _ 09128406537
تهرانفریبا مقصودیانیوسف آباد _ ساختمان ماهان _ واحد 45802188042614 _ 02188609838
تهرانارشانوش پورمندجردن _ ساختمان صبا _ واحد 812122025958
اصفهانپویا دانشور و نازیلا کرمیخیابان وحید _ شماره 303 _ ساختمان جزیره 33116260067
مشهدایرج ناظمخیابان چمران 7 – پلاک 1235132250910
شیرازمحمود واحدسی متری سینما سعدی- اتوبان دیوانی – خیابان صحاب – مرکز پزشکی دژبد7132304671

تجربه مدیکال کانادا

در این بخش تجربه انجام آزمایش مدیکال کانادا در داخل ایران که اخیراً توسط یکی از کلاینت‌های ویکی ویزا کانادا انجام شده است را برای شما آورده‌ایم که بیشتر با این پروسه آشنا شوید.

تجربه مدیکال کانادا در تهران:

تاریخ انجام: اسفند 1402

مکان: بیمارستان دی
نام دکتر: دکتر محمدرضا ابراهیمی‌راد
ابتدا مدارکی که آورده بودم رو سریع بررسی کردن و بعدش هم آزمایش‌ها انجام شد و اون هم سریع بود. دکتر معاینه هم کردن و بعدش گفتن حدود یک هفته طول می‌کشه نتیجه بیاد و خودشون نتایج رو آپلود می‌کنن برای اداره مهاجرت کانادا. یک صفحه هم برای من ایمیل کردن که نشون می‌داد آزمایش مدیکال رو انجام دادم که می‌تونیم همون رو هم برای اداره مهاجرت آپلود کنیم. حدود 1:30 ساعت در کل طول کشید.

هزینه‌ها:

هزینه دکتر 7,500,000 تومان برای یک نفر که به دلار کانادا (140 دلار) یا دلار آمریکا (110 دلار) هم می‌شد پرداخت کرد.
هزینه سی تی اسکن هم 930000 تومان شد.
هزینه آزمایش خون ‌360000 تومن شد.

در حال ارسال
نظرات کاربر
5 (1 رای)