تحصیل کارشناسی در کانادا : شرایط پذیرش و هزینه ها

تحصیل کارشناسی در کانادا

تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا فرصتی بینظیر میباشد که پس از اتمام تحصیلات متوسطه دوره دوم و یا مقطع دبیرستان، قابل انجام است. با وجود این که کشور کانادا بیشتر به برنامه‌های تحصیلی مقاطع تحصیلات تکمیلی معروف است، تحصیل کارشناسی در کشور کانادا نیز از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار میباشد. این برنامه‌ تحصیلی امکان درس خواندن در بهترین دانشگاه‌های دنیا و در یکی از بهترین کشورهای پیشرفته جهان را فراهم میسازد.

در این مقاله جامع درباره تحصیل کارشناسی در کانادا با ما همراه باشید تا در مورد چگونگی اخذ پذیرش کانادا و سپس روند مهاجرت تحصیلی به این کشور اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مزایای تحصیل مقطع کارشناسی در کانادا 

کشور کانادا یکی از محبوبترین مقاصد جهان برای دانشجویان جهت تحصیل کارشناسی در کانادا میباشد. تحصیل در این کشور، امکان کسب علم و مهارت با برترین استانداردهای جهانی و در بهترین دانشگاه‌های دنیا را به همراه تجربه زندگی با کیفت در یکی از پیشرفته‌ترین و امنترین کشورهای دنیا را برای شما فراهم میکند. به عنوان یک محصل کارشناسی در کانادا، شما میتوانید علاوه بر تحقیق و پژوهش و تمرکز بر نوآوری و خلاقیت، به یادگیری و کسب تجارب کاربردی نیز بپردازید. کانادا کشوری چند فرهنگی با محصلان زیادی از سر تا سر دنیا میباشد و همین امر تحصیل و زندگی در این کشور را به تجربه‌ای کم نظیر تبدیل کرده است.

در ادامه به بررسی بیشتر مزایای تحصیل کارشناسی در کانادا میپردازیم:

رنکینگ جهانی عالی دانشگاه‌های کانادا 

بسیاری از دانشگاههای برتر جهان در کشور کانادا قرار دارند به طوری که 11 تا از 250 دانشگاه برتر جهان واقع در کانادا میباشند. دانشگاه‌های کانادا به کیفیت بالای تدریس و تحقیقات مشهور هستند.

برنامه‌های تحصیلی متعدد در مقطع کارشناسی 

بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان بین المللی به دلیل وجود برنامه‌های تحصیلی متعدد با بهترین کیفیت آموزشی، امکان انجام تحقیقات و کسب تجارب عملی، کانادا را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می‌کنند. دانشگاه‌های کانادا تمامی رشته‌های تحصیلی از قبیل اقتصاد، کسب و کار، علوم پایه، مهندسی، علوم انسانی را برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارائه میکنند.

شهریه مناسب دانشگاه‌های کانادا 

 دانشگاه‌های کشور کانادا به نسبت سایر کشورهای انگلیسی زبان دنیا، هزینه‌ کمتری برای تحصیل از دانشجویان دریافت میکنند. برنامه‌های تحصیلی متفاوت در هزینه‌های تحصیلی با هم تفاوت دارند. همچنین، هزینه تحصیل در کارشناسی کانادا بستگی به دانشگاه مورد نظر شما دارد. با اینکه دانشگاه‌های برتر معمولاً هزینه بیشتری به عنوان شهریه کارشناسی در کانادا دریافت میکنند، امکان پیدا کردن برنامه‌های تحصیلی با هزینه مناسبتر نیز وجود دارد.

چند فرهنگی بودن کشور کانادا  

کانادا کشوری چند فرهنگی میباشد که مهاجران آن از کشورهای‌های متعددی در جهان برای تحصیل و یا زندگی به کانادا آمده‌اند. این امر کشور کانادا را به کشوری محبوب از نظر فرهنگی برای مهاجران تبدیل کرده است. در کشور کانادا همه فرهنگهای متفاوت و زبانهای مختلف دنیا محترم شمرده میشوند. تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا که کشوری بسیار مهاجرپذیر و دارای جوی پویا برای آموختن و تحصیل میباشد، در بین دانش‌آموزان و دانشجویان بین‌المللی از محبوبیت بالایی برخوردار است.

وجود شهرهای بزرگ دانشجویی     

تحصیل در شهرهای بزرگ کشور کانادا مانند تورنتو، ونکور و مونترال برای افرادی که به زندگی پویای شهری علاقه دارند، بسیار مناسب میباشد. این شهرها مراکز دانشجویی اصلی و بزرگ کانادا هستند که در آنها میتوان از وجود فرهنگ‌های متفاوت جهان بهره برد. همچنین، بسیاری از برترین گالری‌های هنری، تئاترها، سالن‌های موسیقی و موزه‌های جهان در این شهرهای بزرگ قرار دارند.

امکان تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی 

 از آنجاییکه زبان انگلیسی زبان بین‌المللی دنیا است، تحصیل کارشناسی به زبان انگلیسی در کانادا یکی از مهمترین مزیتهای تحصیل در این کشور میباشد. همانطور که میدانید کانادا کشوری دو زبانه است. بنابراین، علاوه بر برنامه‌های تحصیلی به زبان انگلیسی، برخی برنامه‌های تحصیلی کارشناسی به زبان فرانسوی نیز ارائه میشوند. 

تحصیل در کشوری بزرگ و پیشرفته    

تحصیل در کانادا امکان زندگی در یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا را برای شما فراهم میسازد. همچنین وسعت بسیار زیاد این کشور به شما اجازه میدهد تا از بین شرایط آب و هوایی مختلف حق انتخاب داشته باشید.

شرایط تحصیل کارشناسی در کانادا: شرایط پذیرش در سال جدید

برای اخذ پذیرش کارشناسی کانادا و امکان مهاجرت و تحصیل مقطع کارشناسی در کانادا شرایطی وجود دارد که در ادامه آورده شده است:

مدرک دیپلم و یا گواهی پایان تحصیلات دورهی دبیرستان (متوسطه دوره دوم):

 برای شروع تحصیل کارشناسی در کانادا شما باید مقطع تحصیلی قبلی خود را به پایان رسانده باشید. معمولاً میانگین حداقل معدل مورد نیاز برای پذیرش کارشناسی دانشگاههای کانادا معدلی میباشد که 60 الی 70 درصد حداکثر نمره قابل کسب باشد (حدود 12 تا 14 از 20 نمره). هرچه معدل شما بیشتر باشد شانس قبولی شما در رشته کارشناسی دلخواهتان در دانشگاههای برتر کانادا بالاتر میرود.

مدرک زبان انگلیسی:

 به طور معمول، برای افرادی که زبان مادری و یا رسمی کشور آنها انگلیسی نمیباشد، پذیرش کارشناسی در دانشگاههای کانادا نیاز به اخذ مدرک زبان دارد. نمره زبانی که دانشگاههای مختلف از شما میخواهند بسته به دانشگاه و رشته مورد نظر شما متفاوت است. این عدد معمولا برای آزمون آیلتس نمره 6-7 و برای تافل نمره 70-89 میباشد. برخی دانشگاههای کانادا سایر مدارک زبان انگلیسی مانند PTE (آزمون زبان انگلیسی پیرسون) را نیز مورد قبول قرار میدهند.

مدارک مربوط به سوابق تحصیلی:

 جمع آوری و ارسال مدارک مربوط به سوابق تحصیلی به دانشگاه برای اخذ پذیرش کارشناسی کانادا ضروری میباشد. مدارک رسمی دبیرستان و ریزنمره دروس، رزومه تحصیلی (CV)، انگیزه نامه و در برخی موارد توصیه نامه از مدارکی هستند که مورد نیاز میباشند. در برخی موارد از شما نامه‌ای مبنی بر گواهی تمکن مالی برای تحصیل در کانادا نیز خواسته میشود.

در ضمن به خاطر داشته باشید که برای اپلای کارشناسی کانادا و سپس مهاجرت به این کشور، شما به پاسپورت معتبر به عنوان مدرک هویتی نیاز دارید.

زمان مناسب برای اپلای و پذیرش تحصیلی کانادا

برای دانشجویان بین‌المللی، دو بازه زمانی اصلی برای اپلای کارشناسی کانادا وجود دارد. بنابراین، اقدام برای فراهم کردن مدارک و شرایط پذیرش تحصیلی کانادا از 12 ماه قبل از شروع سال تحصیلی جدید، ضروری میباشد.

ورودی پاییز: 

مهمترین و اصلیترین ورودی دانشگاههای کانادا ورودی پاییز میباشد. زمان شروع اپلای برای ورودی پاییز دانشگاههای کانادا حدوداً از اوایل دسامبر شروع شده و تا اواخر مارس ادامه دارد. 

ورودی زمستان: 

برای افرادی که اپلای برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی در کانادا را از دست داده‌اند، اپلای برای ورودی زمستان دانشگاه فرصت مناسبی میباشد. زمان درخواست برای این ورودی معمولاً بین ماههای سپتامبر تا نوامبر میباشد.

ورودی تابستان: 

این بازهی زمانی اپلای کانادا، بیشتر برای دوره‌های آموزشی کوتاه مدت میباشد و دوره اپلای این ورودی بین ماه‌های اکتبر تا فوریه میباشد.

مراحل تحصیل کارشناسی در کانادا چگونه است؟

با توجه به اینکه نحوه‌ دریافت پذیرش کارشناسی از هر دانشگاه با دانشگاه دیگر ممکن است متفاوت باشد، حتما از اطلاعات ارائه شده در وبسایت هر دانشگاه استفاده کنید. همچنین می‌توانید با افراد خبره در این زمینه مشورت کنید تا با اطمینان خاطر برای هر دانشگاه اقدام کنید. البته می‌توان فرایند کلی دریافت پذیرش کارشناسی در کانادا را به صورت زیر خلاصه کرد:

رشته یا رشته‌های مدنظر خود را انتخاب کنید.

دانشگاه‌هایی که رشته‌ی مورد نظر شما را در مقطع کارشناسی ارائه می‌دهند پیدا کنید و با توجه به اولویت‌هایتان لیستی از آن‌ها تهیه کنید.

شرایط هر دانشگاه را بررسی کنید.

 مواردی مثل ددلاین‌ها، نحوه‌ی ارسال درخواست و … را جمع‌آوری کنید همچنین مدارک مورد نیاز و الزامات مرتبط با زبان را برای هر رشته و دانشگاه بررسی کنید.

در صورتی که برای تحصیل کارشناسی در کانادا نامه‌ پذیرش دریافت کردید، باید برای اخذ ویزای دانشجویی اقدام کنید.

همچنین پس از ورود به کانادا، حتما روند ثبت‌نام حضوری خود در دانشگاه را انجام دهید تا به صورت رسمی آماده‌ شروع تحصیل خود در کانادا شوید.

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در کارشناسی کانادا

بسیاری از بهترین دانشگاه‌های دنیا در کانادا واقع شده‌اند که به برتری در کارهای تحقیقاتی، آموزش و نوآوری مشهور هستند. هر ساله دانشجویان بین‌المللی زیادی با رزومه‌های بسیار عالی برای ادامه تحصیلات خود این دانشگاه‌ها را انتخاب می‌کنند.

۵ دانشگاه برتر کانادا عبارتند از:

دانشگاه تورنتو یکی از بهترین مراکز آموزشی دنیا در زمینه‌ی کارهای تحقیقاتی و سرآمد دانشگاه‌های کانادا در حوزه‌های آموزش،‌ تحقیقات و توسعه‌ دانش است. این دانشگاه مقصد بسیاری از دانشجویان برتر دنیاست.

دانشگاه بریتیش کلمبیا که یکی از بین‌المللی‌ترین دانشگاه‌های آمریکای شمالی است، به طور مداوم در سال‌های مختلف در بین ۲۰ دانشگاه برتر دنیا قرار می‌گیرد.

دانشگاه مک‌گیل نیز یکی از دانشگاه‌های مطرح کانادا است که به تنوع فرهنگی دانشجویان بین‌المللی، مراکز تحقیقاتی پیشرفته و تاریخ غنی خود مشهور است.

دانشگاه مک‌مستر که در شهر همیلتون کانادا در نزدیکی دریاچه انتاریو واقع شده، از دیگر دانشگاه‌های برتر کاناداست که به نوآوری در آموزش شهره دارد.

دانشگاه مونترال در ایالت فرانسوی زبان کاناداست که به عنوان یکی از بین‌المللی‌ترین دانشگاه‌های کانادا مطرح می‌شود. همچنین موقعیت مکانی این دانشگاه نیز بسیار خاص است و ترکیبی فوق‌العاده از طبیعت و ساختمان‌های مدرن را برای دانشجویان به ارمغان آورده است. 

میانگین شهریه دانشگاه‌های کانادا برای دانشجویان بین‌المللی

میانگین هزینه تحصیل کارشناسی در کانادا از حدود ۵۵۰ دلار کانادا تا حدود ۳۰ هزار دلار کانادا در سال متغیر است. معمولا رشته‌های علوم پزشکی، مهندسی و علوم اجتماعی جزو گران‌ترین رشته‌ها برای تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا هستند. 

در کنار شهریه‌ دانشگاه، باید هزینه‌های زندگی در کانادا را نیز مد نظر قرار دهید. این هزینه‌ها به سبک زندگی و شهری که در آن سکونت دارید بستگی دارد اما در کمترین حالت هزینه‌های سالانه را حدود ۸ هزار دلار کانادا در نظر داشته باشید. برای دریافت ویزا سفارت از شما مدارکی برای نشان دادن تمکن مالی می‌خواهد. به عنوان یک دانشجو بدون در نظر داشتن شهریه دانشگاه، حداقل باید حدود ۱۰ هزار دلار کانادا برای هزینه‌های زندگی یک سال به سفارت ارائه دهید.

 در جدول زیر می‌توانید حدود شهریه دانشگاه‌های کانادا برای رشته‌های محبوب در مقطع کارشناسی را ببینید:

نام رشته

حدود شهریه‌ی سالانه

کسب و کار و مدیریت

۵۵۰ تا ۵۶۰۰۰ دلار کانادا

فناوری اطلاعات و علوم کامپیوتر

۱۵۳۵ تا ۵۵۰۰۰ دلار کانادا

رشته‌های مهندسی

۱۳۵۰ تا ۵۶۰۰۰ دلار کانادا

علوم اجتماعی

۱۰۲۵ تا ۵۶۰۰۰ دلار کانادا

علوم طبیعی و علوم تجربی

۱۷۸۰ تا ۵۳۰۰۰ دلار کانادا

کمک هزینه تحصیلات (بورسیه تحصیلی دانشگاه‌ها)

برای پوشش هزینه تحصیل در کارشناسی کانادا بورسیه‌های متعددی برای داشنجویان وجود دارد. به عنوان مثال یک دانشجوی کارشناسی می‌تواند تا حدود ۶۰ هزار دلار کانادا در سال بورسیه کسب کند. این بورسیه‌ها را می‌توان به طور کلی به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • بورسیه تحصیلی بر اساس شایستگی تحصیلی 
  • کمک هزینه‌های دولت استانی
  • کمک های مالی و کمک هزینه‌های مبتنی بر نیاز توسط کالج‌ها
  • معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه
  • بورسیه از موسسات خصوصی

چه مدت زمان زودتر از شروع ترم خود در مقطع کارشناسی می‌توانید وارد کانادا شوید؟ 

 

به طور کلی محدودیت خاصی در این زمینه برای دانشجویان وجود ندارد و می‌توانید هر زمانی قبل از شروع مقطع کارشناسی خود وارد کانادا شوید. البته بهتر است مدت زمانی را برای آماده‌سازی‌های قبل از شروع ترم و شروع زندگی در کانادا در نظر داشته باشید تا پس از شروع ترم بدون داشتن استرس به تحصیل خود بپردازید.

این مسئله را هم در نظر داشته باشید که بر اساس اطلاعات موجود در وبسایت Canada.ca، تا زمانی که تحصیلات شما به صورت رسمی در دانشگاه‌تان آغاز نشده است مجاز به کار کردن (چه در دانشگاه و چه خارج از محیط دانشگاه) در کانادا نیستید.

سوالات متداول

آیا با گپ تحصیلی میتوان از دانشگاههای کانادا برای مقطع کارشناسی پذیرش گرفت؟

در مورد گپ تحصیلی کانادا امکان تحصیل در مقطع کارشناسی برای افراد دارای گپ تحصیلی را نیز فراهم کرده است. برای جلوگیری از ایجاد مشکل، بهتر است برای گپ تحصیلی ایجاد شده توجیه مناسبی وجود داشته باشد.

تحصیل کارشناسی در دانشگاههای کانادا به نسبت سایر کشورهای انگلیسی زبان جهان مانند آمریکا، مقرون به صرفه محسوب میشود.

فهرست مطالب