تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا: شرایط + هزینه‌ها

تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

اخذ مدرک کارشناسی ارشد از کانادا محبوبیت فراوانی در بین مردم جهان پیدا کرده‌است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه­‌های کانادا فرصتی بی­نظیر برای افرادی است که به دنبال پیشرفت علمی در رشته­ تحصیلی خود و یا پیشرفت کاری هستند. همچنین، تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا به شما فرصت تحصیل، کار و زندگی در یکی از پیشرفته­‌ترین و امن­ترین کشور­های جهان را ارائه می­کند.

در این مقاله­ جامع درباره­ تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا به بررسی شرایط اخذ پذیرش، نحوه اپلای برای این مقطع و سایر اطلاعات مورد نیاز در این مورد پرداخته‌­ایم. 

شرایط اخذ پذیرش کارشناسی ارشد در کانادا

در ادامه شرایط پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه‌­های کانادا آورده شده است:

پیش‌نیازهای تحصیلی 

برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا بایستی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاهی معتبر و با نمرات خوب کسب کرده باشید. به طور میانگین حداقل معدل مورد نیاز به سیستم نمره‌دهی کانادا (GPA) بین ۳ تا ۴ است. همچنین برای برخی رشته‌ها باید در آزمون‌های GRE و یا GMAT شرکت کنید.

آزمون زبان 

دانشجویان بین‌المللی که انگلیسی زبان نمی‌باشند باید برای اثبات مهارت زبان خود در آزمون‌های معتبر زبان نظیر تافل یا آیلتس شرکت کنند و نمرات قابل قبول کسب کنند. همچنین اگر رشته‌ی مورد نظر شما دو زبانه (انگلیسی و فرانسوی) و یا کاملا به فرانسوی باشد، نیاز به شرکت در آزمون‌های معتبر زبان فرانسوی خواهید داشت.

مزایای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا 

کشور کانادا یکی از بالاترین استاندارد‌های زندگی در جهان را دارا می‌باشد و به طور دائم در بین ده کشور برتر دنیا در شاخص توسعه‌ انسانی (Human Development Index) سازمان ملل قرار می‌گیرد.

کانادا با عضویت در اتحادیه کشورهای مشترک‌المنافع و سازمان بین‌المللی فرانکوفونی (سازمانی متشکل از کشورهای فرانسوی زبان) میراث‌دار فرهنگی غنی می‌باشد و پیوند‌های زیادی با بنیان‌گذاران اروپایی خود دارد. 

همچنین علاوه بر اینکه فرصت‌های تحصیلی بی‌نظیری هم به زبان انگلیسی و هم به زبان فرانسوی برای دانشجویان کارشناسی ارشد در کانادا وجود دارد، کانادا به عنوان یکی از نقاط محبوب دنیا برای زندگی نیز می‌باشد. 

مناظر طبیعی فوق‌العاده، نرخ جرم و جنایت پایین، شهر‌های تمیز و … همگی از دلایل این محبوبیت هستند. با وجود جمعیت پایین کانادا، دانشگاه‌های آن در بین برترین دانشگاه‌های جهان می‌باشند و مدارک کارشناسی ارشد کانادا در دنیا به مدارکی با کیفیت آموزشی بالا شناخته می‌شوند.​

از آنجایی که شهروندان کانادایی به خوبی از اهمیت سیستم آموزشی خوب مطلع می‌باشند این اجازه را به دولت‌های فدرال، استانی و محلی می‌دهند تا منابع لازم را برای سیستم آموزش عمومی فراهم کنند. کانادا یکی از بالاترین نرخ‌های ادامه‌ی تحصیل در مقاطع دانشگاهی را در دنیا دارد. برنامه‌ها و رشته‌های متعددی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا وجود دارد که موجب شده فضای آموزشی با تنوع بالا برای دانشجویان فراهم شود.

با وجود اینکه کانادا چندین نوع از موسسات آموزش عالی را دارد اما فقط دانشگاه‌ها اجازه‌ ارائه‌ دروس در مقطع کارشناسی ارشد را دارند.

صدها برنامه‌ی کارشناسی ارشد در دسترس دانشجویان قرار دارد، از رشته‌های هنری گرفته تا مهندسی و مدیریت کسب و کار. 

پیش‌نیازهای عمومی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کانادا عبارت‌اند از:

  • مدرک کارشناسی از یک دانشگاه معتبر
  • توصیه‌نامه
  • درخواست کتبی مبنی بر علایق دانشجو برای رشته‌ مورد نظر 
  • نتایج آزمون‌هایی استاندارد نظیر GRE یا GMAT 
  • همچنین دانشجویانی که زبان مادری آن‌ها انگلیسی نمی‌باشد، باید در یکی از آزمون‌های زبان معتبر نظیر تافل یا آیلتس شرکت کنند و نمرات لازم را کسب نمایند.
 

 کارشناسی ارشد در کانادا چقدر طول میکشد؟

مدت زمان تحصیل شما در مقطع کارشناسی ارشد کانادا به عواملی نظیر دانشگاه، رشته‌ تحصیلی و اینکه تمام وقت یا پاره‌ وقت هستید، ارتباط دارد. معمولا کارشناسی ارشد بین یک تا دو سال طول می‌کشد و در بیشتر موارد ترکیبی از دروس و کارهای تحقیقاتی می‌باشد. برخی از رشته‌ها شامل انجام پایان‌نامه و تز کارشناسی ارشد می‌باشند در حالی که برخی دیگر از رشته‌ها نیازمند انجام پروژه و یا کارآموزی می‌باشند.

کانادا با محیطی چند زبانه و چند فرهنگی پذیرای بیش از ۲۰۰ هزار دانشجوی بین‌المللی می‌باشد. دانشگاه‌های این کشور شرایطی بسیار عالی برای دانشجویان به ارمغان می‌آورند که می‌توان به مواردی مثل شهریه‌های پایین و کیفیت بالای آموزش اشاره کرد. 

همچنین فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد در کانادا فارغ از اینکه شهروند کانادا هستند یا خیر، با بازار کار خوبی مواجه می‌شوند و فرصت‌های شغلی زیادی پیش روی آن‌ها قرار می‌گیرد. صنایع مختلفی از جمله بانکداری، نفت، کشاورزی و هوافضا با استقبال خوبی از سوی فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد مواجه می‌شوند.

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

پروسه‌ اخذ پذیرش کارشناسی ارشد کانادا با دانشگاه‌های سایر کشورها تفاوت خاصی ندارد. به طور معمول دانشجویان باید برای درخواست پذیرش کارشناسی ارشد، موارد زیر را برای دانشگاه ارسال کنند:

  • فرم درخواست تکمیل شده که معمولا آنلاین تکمیل و ارسال می‌شود
  • دانشنامه‌ها و ریزنمرات رسمی به همراه ترجمه انگلیسی
  • رزومه‌ی تحصیلی (CV)
  • مدرک آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی که بستگی به رشته و دانشگاه مقصد شما دارد
  • توصیه‌نامه
  • انگیزه‌نامه

بیشتر دانشگاه‌های کانادا از سیستم نمره‌دهی مخصوص خود که به اختصار GPA نامیده می‌شود، برای بررسی مدارک دانشگاهی شما استفاده می‌کنند. یکی از اشکالات این سیستم نمره‌دهی، نبود استاندارد جامع برای آن است به طوری که تفاوت زیادی بین استان‌های کانادا در این زمینه وجود دارد. معمولا برای اینکه مدرک شما قابل مقایسه و ارزیابی شود نیاز است که نمرات شما مطابق سیستم نمره‌دهی کانادا معادل‌سازی شوند.

پیش از اینکه درخواست شما در اختیار اساتید رشته قرار گیرد، ارزیابی اولیه روی درخواست شما انجام می‌شود تا مطمئن شوند که حداقل پیش‌نیازهای لازم را برای رشته‌ی مورد نظر دارید. در صورت ارزیابی اولیه‌ی مثبت، اساتید رشته سوابق تحصیلی شما را بررسی می‌کنند و در نهایت تصمیم می‌گیرند که شما مناسب ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای رشته‌ مورد نظر می‌باشید یا خیر.

در صورتی که پس از کسب اطلاعات در مورد  شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا، موفق به کسب پذیرش کارشناسی ارشد در کانادا شوید، نامه‌ پذیرش برای شما ارسال می‌شود. بعد از دریافت این نامه می‌توانید برای موارد دیگر مثل ویزای تحصیلی و یا بورسیه‌های تحصیلی اقدام کنید.

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

با توجه به سرشناسی دانشگاه‌های کانادا در جهان و اعتبار بالای مدرک کارشناسی ارشد آن‌ها، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا را می‌توان نوعی سرمایه‌گذاری هوشمندانه تلقی کرد. 

همچنین هزینه‌های زندگی پایین‌تر کانادا نسبت به بسیاری از کشور‌های دیگر موجب شده که ادامه تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا گزینه‌ جذابی برای دانشجویان بین‌المللی باشد.

شهرهای بزرگ کانادا نیز از بسیاری از شهرهای جهان ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر می‌باشند. کمتر بودن هزینه‌ها زمانی بیشتر جلب توجه می‌کند که با کشور‌های انگلیسی زبان دیگر مانند آمریکا مقایسه شود. در بسیاری از موارد هم شهریه‌ دانشگاه و هم هزینه‌ زندگی کمتر از آمریکا می‌باشد.

البته هزینه‌ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا به موارد مختلفی از جمله رشته‌، دانشگاه و شهر مقصد شما بستگی دارد. برای اطلاع دقیق از شهریه‌ هر رشته حتما صفحه‌ رشته‌ مورد نظر خود را در وبسایت دانشگاه چک کنید.

شهریه‌ی کارشناسی ارشد برای شهروندان کانادا مبلغ کمی می‌باشد اما برای دانشجویان بین‌المللی این عدد بالاتر است و رنج گسترده‌ای دارد که به دانشگاه و رشته‌ مورد نظر مرتبط می‌باشد.

 

به طور کلی دانشگاه‌های استان‌های کوچک‌تر نظیر نیوفاندلند (Newfoundland) ارزان‌تر از دانشگاه‌های استان‌های بزرگ‌تر مثل بریتیش کلمبیا (British Columbia) می‌باشند. هر دانشگاه بورسیه‌های تحصیلی نیز به دانشجویان علاقه‌مند و دارای رزومه‌ی تحصیلی خوب ارائه می‌کنند.

این رنج از حدود ۲۰۰۰ دلار کانادا در سال شروع می‌شود و تا اعدادی حدود ۳۵۰۰۰ دلار کانادا در سال نیز می‌رسد. 

به طور کلی دانشگاه‌های استان‌های کوچک‌تر نظیر نیوفاندلند (Newfoundland) ارزان‌تر از دانشگاه‌های استان‌های بزرگ‌تر مثل بریتیش کلمبیا (British Columbia) می‌باشند. هر دانشگاه بورسیه‌های تحصیلی نیز به دانشجویان علاقه‌مند و دارای رزومه‌ی تحصیلی خوب ارائه می‌کنند.

بورسیه‌های تحصیلی کارشناسی ارشد در کانادا

بورسیه‌های تحصیلی در بسیاری از موارد شرایط ادامه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد را برای دانشجویان بین‌المللی تسهیل می‌کنند تا دانشجویان با آسودگی خاطر به تحصیل خود بپردازند و مسائل مالی مانعی برای آن‌ها ایجاد نکند.

شما برای درخواست بورسیه تحصیلی محدودیتی ندارید و می‌توانید برای هر تعداد بورسیه تحصیلی که شرایط ثبت نام آن‌ها را دارید، درخواست ارسال کنید. تنها باید در نظر داشته باشید که معمولا روند پیدا کردن و ارسال درخواست برای بورسیه‌ها زمان‌گیر می‌باشد. برای مدیریت بهتر این روند می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

تهیه لیستی از بورسیه‌های تحصیلی: با استفاده از منابع مختلف مثل سایت دانشگاه‌ها، می‌توانید لیستی از بورسیه‌های تحصیلی متناسب با مقطع کارشناسی ارشد و رشته‌ی مورد نظرتان را تهیه کنید.

شرایط بورسیه: معیار‌های ذکر شده برای هر بورسیه را به دقت بررسی کنید و قبل از ارسال درخواست برای آن‌ها، اطمینان حاصل کنید که تمامی معیار‌ها را دارا می‌باشید.

جمع‌آوری مدارک مورد نیاز: با توجه به شرایط هر بورسیه ممکن است به مدارکی نظیر ریزنمرات تحصیلی، نمره آزمون زبان، رزومه تحصیلی، توصیه‌نامه و … احتیاج داشته باشید.

در نظر داشته باشید که برخی از بورسیه‌ها از شما نوشته‌ای تحت عنوان انگیزه‌نامه (Letter of intent) می‌خواهند. حتما مدت زمان مناسبی را به نوشتن این متن اختصاص دهید چرا که این متن فرصتی برای شما فراهم می‌کند تا توضیح دهید که چرا خود را فرد مناسبی برای اخذ بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد می‌دانید. حتما به دستاوردهای تحصیلی و غیرتحصیلی و اهداف خود اشاره کنید.

ارسال درخواست: به طور معمول هر بورسیه‌ تحصیلی روند خاص خود را برای ارسال درخواست دارد. لازم است به دقت دستورالعمل‌ها را دنبال کنید و تمام موارد خواسته شده را تا قبل از پایان مهلت ارسال کنید.

بعد از اینکه درخواست خود را برای بورسیه‌ی مورد نظرتان ارسال کردید، باید مدتی برای دریافت جواب صبر کنید. این مدت می‌تواند از چند هفته تا چند ماه به طول بیانجامد اما اگر بعد از چند هفته جوابی دریافت نکرده بودید، ایرادی ندارد که از مسئول بورسیه درباره‌ی وضعیت خودتان سوال کنید.

شرایط کار بعد از تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا 

برای اینکه بتوانید بعد از اتمام تحصیل کارشناسی ارشد کانادا در آنجا مشغول به کار شوید، نیاز به اخذ ورک پرمیت (work permit) یا مجوز کار خواهید داشت. فارغ‌التحصیلان برخی از دانشگاه‌های کانادا مشمول برنامه‌ اجازه‌ کار بعد از فارغ‌التحصیلی (post-graduation work permit) می‌شوند. البته حتی اگر دانشگاه شما جزء دانشگاه‌های این برنامه نباشد نیز ممکن است بتوانید از طرق دیگر در کانادا مشغول به کار شوید. در هر صورت، تجربه‌ی کاری‌ای که شما کسب می‌کنید پارامتری مهم برای کسب اقامت دائم کانادا خواهد بود.

مدت زمانی که شما مجوز کار خواهید داشت علاوه بر مقطع و طول دوره‌ تحصیل شما، به تاریخ انقضای پاسپورت‌تان نیز بستگی دارد؛ هر کدام که کمتر باشد محدود کننده خواهد بود. 

به عنوان مثال اگر شما با توجه به مقطع تحصیلی و طول دوره‌ی خود بتوانید ۴ سال مجوز کار کسب کنید ولی پاسپورت شما ۲ سال انقضا داشته باشد، مجوز کار شما به ۲ سال محدود خواهد شد.

از ۱۵ فوریه ۲۰۲۴ دانشجویانی که طول دوره‌ کارشناسی ارشد آن‌ها زیر ۲ سال (حداقل ۸ ماه) است نیز واجد شرایط اخذ اجازه‌ کار بعد از فارغ‌التحصیلی به مدت ۳ سال هستند.

بر اساس آخرین اطلاعات ذکر شده در وبسایت Canada.ca، اگر مدت زمان تحصیل شما در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا کمتر از ۸ ماه باشد، شما مجاز به شرکت در برنامه‌ی اجازه‌ کار بعد از فارغ‌التحصیلی (PGWP) نخواهید بود. اما اگر طول دوره‌ کارشناسی ارشد شما حداقل ۸ ماه و یا بیشتر باشد، می‌توانید برای کسب مجوز کار ۳ ساله اقدام کنید؛ مادامی که بقیه‌ی معیار‌های لازم برای این برنامه را داشته باشید. لازم به ذکر است که این قانون مربوط به کارشناسی ارشد می‌باشد و شامل دوره‌های آزاد و غیره نمی‌شود.

سوالات متداول

آیا مدرک زبان انگلیسی از شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا می­باشد؟

بله. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا شما معمولاً به مدرک معتبر زبان انگلیسی و اخذ نمره­ی مناسب در آزمون­های معتبر نیاز دارید. در برخی شرایط ممکن است دانشگاه از شما مدرک زبان انگلیسی درخواست نکند.

شرایط سنی تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا به چه صورت می­باشد؟

تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا دارای شرط سنی نمی­باشد و افراد دارای مدرک کارشناسی می­توانند برای تحصیل در این مقطع درخواست دهند.
فهرست مطالب