تحصیل دکتری در کانادا: اپلای، پذیرش و هزینه‌ها

تحصیل دکتری در کانادا

مقطع دکتری، بالاترین سطح تحصیلی در دانشگاه­های دنیا می­باشد. تحصیل دکتری در کانادا به علت مزایای فراوانی که دارد از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار می­باشد. تحصیل در مقطع دکتری در کانادا علاوه بر دروس تئوری، شامل کار آکادمیک و تحقیقاتی و ارائه­ پژوهش در قالب پایان نامه یا رساله­ دکتری می­باشد. تحصیل دکتری در کانادا معمولاً 3 تا 6 سال به طول می­انجامد که می­تواند به صورت تمام وقت یا در برخی موارد پاره وقت گذرانده شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ادامه تحصیل در مقطع دکتری، در این مقاله­ جامع درباره­ تحصیل دکتری در کانادا با ما همراه باشید.

مزایای تحصیل در در مقطع دکتری در کانادا

تحصیل در کشور کانادا برای اخذ دکتری مزایای بسیار زیادی دارد. کانادا کشوری امن و پیشرفته است که بسیاری از  بهترین دانشگاه­های دنیا در آن قرار دارد. این مزایا، کانادا را به مقصدی بسیار مناسب برای تحصیل، تحقیق و پژوهش تبدیل کرده است. درواقع، بیشتر از یک سوم تمامی تحقیقات پیشرفته­ در کشور کانادا، در دانشگاه­های معروف این کشور  انجام شده است. علاوه بر این مزیت، تحصیل دکتری در کشور کانادا از مزایای بیشتری برخوردار است که در ادامه برخی از آن­ها آورده شده است:

  • توانایی اخذ مدرک دکتری معتبر در تمام دنیا
  • امکانات پیشرفته و روز دنیا برای انجام تحقیقات
  • شانس بسیار بالای پیدا کردن شغل بعد از اخد مدرک دکتری در کانادا
  • توانایی اخذ اجازه کار و زندگی در کانادا پس از اتمام تحصیلات دکتری در این کشور
  • کیفیت بالای زندگی در کانادا با استاندارد­های این کشور
  • امکان تحصیل و زندگی در یکی از امن­ترین کشورهای جهان
  • توانایی تحصیل به زبان انگلیسی با هزینه‌­ای مناسب به نسبت سایر کشور­های انگلیسی زبان
  • چندفرهنگی و مهاجرپذیر بودن کشور کانادا

شرایط ادامه تحصیل در مقطع دکتری در کانادا

یکی از مهم­ترین شرایط تحصیل دکتری در کانادا داشتن مدرک کارشناسی ارشد در رشته مرتبط می­باشد. برخلاف آمریکا که اپلای برای دکترای مستقیم بعد از اخذ مدرک کارشناسی رایج می­باشد، موقعیت­های دکتری مستقیم کانادا کمتر یافت می­شوند و به طور معمول مدرک کارشناسی ارشد مورد نیاز است.

اخذ پذیرش دکتری کانادا می­تواند بسیار رقابتی تلقی شود. دلیل این مسئله، کم بودن موقعیت­های ارائه شده در مقابل تعداد بالای متقاضیان تحصیل دکتری در کانادا است. بنابراین، مدرک تحصیلی، نمرات، رزومه و سایر مدارک مورد نیاز برای اپلای دکتری کانادا به دقت بررسی می­شوند.

در ادامه به توضیح بیشتر درمورد شرایط و مدارک مورد نیاز برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در کانادا می­پردازیم.

نمرات و معدل مقاطع تحصیلی قبلی 

برای اپلای دکتری کانادا، به تبدیل معدل و نمرات خود به سیستم نمره­دهی مورد قبول کانادا نیاز دارید. نحوه تبدیل نمرات اخذ شده در مراکز تحصیلی ایرانی به سیستم مورد قبول کانادا و آمریکا که GPA نامیده می­شود در ادامه آورده شده است. شما باید ابتدا هر یک از نمرات خود را طبق جدول زیر معادل­سازی کرده، سپس برای دریافتن نمره معدل کل، از نمرات خود میانگین وزنی بگیرید. در نهایت GPA شما عددی بین 1 تا 4 خواهد بود.

نمرات سیستم آموزش ایرانی

GPA

16-20

4

14-15.99

3

12-13.99

2

10-11.99

1



برخی دانشگاه­ها ممکن است سیستم تغییر نمره­ متفاوتی را به شما ارائه دهند. بدین منظور بهتر است ابتدا سایت دانشگاه مورد نظر خود را به خوبی مطالعه کنید.

به طور معمول، برای اخذ پذیرش دکتری کانادا، شما به GPA بالاتر از 3 نیاز دارید. هرچه نمرات و معدل شما بالاتر باشند، شانس اخذ پذیرش دکتری در کانادا نیز بیشتر می­شود.

تست­های مورد نیاز برای ارزیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی

ممکن است برای تحصیل دکتری در دانشگاه و رشته­ مورد نظر شما در کانادا، از شما نمره آزمون­های GRE و یا GMAT را بخواهند. این آزمون­ها امکان بررسی شرایط آکادمیک دانشجویان به طور برابر را فراهم می­سازند.

قبل از درخواست برای پذیرش دکتری، ابتدا در صفحه­ مربوط به رشته دلخواه در سایت دانشگاه مقصد خود به بررسی این­که نمره GRE و یا GMAT مورد نیاز می­باشند یا نه، بپردازید.

مدرک زبان انگلیسی 

اگر مقطع تحصیلی قبلی شما به زبان انگلیسی نبوده و زبان مادری شما نیز انگلیسی نمی­باشد، برای اخذ پذیرش دکتری در دانشگاه­های کانادا، به طور معمول کسب نمره­ مناسب در آزمون­های زبان انگلیسی ضروری است.

برای اثبات توانایی شما در زبان انگیسی، باید در آزمون­های معتبر و قابل قبول دانشگاه­های کانادا که معمولاً آیلتس و تافل می­باشند شرکت کنید. حداقل نمره­ قابل قبول برای گرفتن پذیرش دکتری کانادا بسته به دانشگاه مقصد و رشته مورد نظر متفاوت می­باشد. حداقل نمره معمولا از 6.5 برای آیلتس و 80 برای تافل شروع می­شود.

با توجه به این که کانادا کشوری دو زبانه است، تحصیل در مقطع دکتری در استان­های نیوبرنزویک و کبک ممکن است به زبان فرانسوی باشد. در این صورت این امکان وجود دارد که از شما مدرک زبان فرانسوی به جای زبان انگلیسی خواسته شود.

نحوه اپلای برای تحصیل دکتری در کانادا

به طور معمول دو روش برای درخواست پذیرش در مقطع دکتری در دانشگاه‌های کانادا وجود دارد:

  • پیدا کردن موقعیت­های خالی برای پروژه‌های اعلام شده و درخواست برای آن‌ها اولین روش اپلای برای مقطع دکتری در کانادا می­باشد. بسیاری از این پروژه‌ها دارای بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی هستند و به دنبال کاندیدای ایده‌آل می‌گردند.
  • درخواست برای برنامه دکتری یک دانشگاه با پروژه تحقیقاتی خودتان روش دیگر اخذ پذیرش دکتری می­باشد. اولین گام در این روش معمولاً شناسایی یک استاد راهنما و یا گروه تحقیقاتی مناسب و ارتباط با آن‌ها (معمولاً از طریق ایمیل) می­باشد. در این موارد ممکن است نیاز داشته باشید به صورت جداگانه برای تأمین مالی درخواست دهید.

بسته به نوع برنامه دکتری که برای آن درخواست می‌دهید، معمولاً باید موارد ذکر شده در زیر را ارائه کنید:

  • ریزنمره و مدرک تحصیلی مقاطع پیشین: علاوه بر تأیید نتیجه نهایی (و معدل) دانشگاه‌های کانادایی ممکن است بخواهند ریز نمرات تحصیلی شما را نیز ببینند. این اطلاعات شامل جزئیات درس‌ها و نمرات شما است.
  • دادن اطلاعات کامل در مورد جزئیات و برنامه‌های پروژه‌ ارائه شده توسط شما: اگر موضوع خود را پیشنهاد داده‌­اید، معمولاً باید یک پروپوزال تحقیقاتی ارائه دهید. اگر برای یک فرصت تحصیلی اعلام شده درخواست می‌دهید، ممکن است از شما خواسته شود یک انگیزه‌­نامه نیز ارائه دهید.
  • توصیه نامه: معمولاً از شما دو توصیه نامه درخواست می­شود که این نامه‌ها به عنوان منابع آکادمیک شما عمل می‌کنند و باید توسط اساتید قبلی که شما را در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد می‌شناسند ارائه شوند. قبل از درخواست پذیرش دانشگاه، ابتدا اطمینان حاصل کنید که توانایی دریافت توصیه نامه مناسب از اساتید سابق خود را دارید.
  • مدارک نمرات آزمون‌های زبان یا آزمون‌های تکمیلی مانند GRE و یا GMAT که از شما خواسته شده است.

مصاحبه‌ با اساتید برای پذیرش دکتری در کانادا 

دانشگاه‌های کانادا ممکن است یک مصاحبه دکتری ترتیب دهند تا میزان توانایی شما برای تحصیل در این مقطع شما را ارزیابی کنند و شما را بهتر بشناسند. در این صورت، ممکن است به شما فرصت داده شود که مصاحبه خود را از طریق تماس ویدئویی مانند اسکایپ یا یک پلتفرم مشابه ویدئو کنفرانس انجام دهید.

پس از اخذ پذیرش تحصیلی دکتری، شما باید برای دریافت اجازه تحصیل در کانادا و یا همان study permit کانادا اقدام کنید. طبق سایت Canada.ca, در صورتی که خارج از کانادا زندگی می­کنید، باید قبل از ورود به کانادا درخواست گرفتن مجوز تحصیل کنید. البته در برخی موارد می­توان همزمان با ورود این درخواست را ارائه کرد.

هزینه تحصیل دکتری در کانادا 

هزینه­ تحصیل در کانادا در مقطع دکتری با توجه به برنامه­‌های درسی مختلف و دانشگاه مورد نظر شما متفاوت است. به طور معمول تحصیل دکتری در کانادا برای دانشجویان بین المللی پرهزینه‌­تر از دانشجویان کانادایی می­باشد. در مورد بعضی از برنامه­‌های درسی در برخی از دانشگاه­ها این مسئله صدق نمی­کند و هزینه تحصیل دانشجویان از تمامی کشور­ها یکسان می­باشد.

برای دانشجویان دکتری در کانادا امکان دریافت بورسیه­‌های متعددی وجود دارد که برخی از آن­ها در ادامه توضیح داده شده­اند.

بورسیه تحصیلی دکتری در کانادا 

برای دانشجویان مقطع دکتری کانادا بورسیه­‌های زیادی در دسترس است که معمولا بر اساس سوابق تحصیلی تخصیص می­یابند. به عنوان مثال بورسیه­ ونیر (Vanier Canada Graduate Scholarships) که حدود 50 هزار دلار کانادا در سال می­باشد، بورسیه­ مقطع دکتری دانشگاه بریتیش کلمبیا که حدود 18200 دلار کانادا در سال به علاوه شهریه دانشگاه می­باشد و بورسیه­ دکتری موسسه Pierre Elliott Trudeau.

علاوه بر این بورسیه‌­ها، برخی دانشجویان دکتری با فعالیت به عنوان دستیار آموزشی یا تحقیقاتی اساتید، هزینه تحصیل خود را فراهم می­کنند. با دستیار شدن یا به صورت ماهانه پول دریافت می­کنید یا از پرداخت شهریه دانشگاه معاف می­شوید و یا هر دو. دستیاران تحقیقاتی در اموری مثل جمع‌­آوری و تحلیل داده به اساتید کمک می­کنند در حالی که دستیاران آموزشی در امور مربوط به دانشجویان کارشناسی و نمره­‌دهی امتحانات فعال هستند. دانشجویان دکتری می­توانند از طریق سایت دانشگاه از چنین فرصت­هایی مطلع شوند.

سوالات رایج در مورد تحصیل دکتری در کانادا

مدت تحصیل دوره دکتری در کانادا چقدر است؟

اکثر دوره‌های دکتری در کانادا حدود چهار تا شش سال به طول می­انجامند اما در برخی موارد ممکن است این دوره سه ساله نیز تمام شود.

بله، همه دانشجویان تمام وقت با مجوز تحصیل معتبر می‌توانند در طول ترم‌های دانشگاه به صورت پاره وقت و در زمان تعطیلات دانشگاه به صورت تمام وقت کار کنند. با این حال، برخی دوره‌های دکتری ممکن است محدودیت کار تا 10 ساعت در هفته را داشته باشند، به خصوص اگر شما برای تحصیل در کانادا بورسیه‌­ای را دریافت کرده باشید. همچنین به یاد داشته باشید که تحصیل دکتری شما زمان و کار زیادی را می‌طلبد، بنابراین ممکن است ترجیح دهید تمام وقت و تمرکز خود را بر روی گذراندن تحصیلات بگذارید.

فارغ‌التحصیلان دکتری در کانادا می‌توانند از یکی از بهترین برنامه‌های ویزای کار پس از تحصیل بهره‌مند شوند. اجازه کار پس از تحصیل (PGWP) به شما امکان می‌دهد که پس از فارغ‌التحصیلی تا 3 سال در کانادا زندگی و کار کنید. (پس از آن نیز می­توانید برای تمدید ویزا یا اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنید)

برای پیدا کردن استاد راهنما یا در اصطلاح سوپروایزر، ابتدا بررسی کنید که برنامه تحصیلی مورد نظرتان شما را به ارتباط با اساتید تشویق یا الزام کرده است یا خیر. سپس در صورت لزوم می­توانید در مورد اعضای هیئت علمی و موضوعات تحقیقاتی آن‌ها با استفاده از پایگاه­های داده‌ دانشگاهی تحقیق کنید و مقالات اخیر اساتید مورد نظر خود را بخوانید. هنگامی که یک استاد راهنمای بالقوه را شناسایی کردید، پیام خود را شخصی‌سازی کرده و علاقه تحقیقاتی‌ و دلیل تمایل به همکاری با وی را توضیح دهید. توجه داشته باشید که اساتید تعداد بسیاری از این درخواست‌ها را دریافت می‌کنند، بنابراین با دقت پیام خود را بنویسید تا شانس بیشتری داشته باشید.

برای برنامه دکتری خود حداقل یک سال قبل از موعد درخواست اقدام کنید تا به مهلت‌های تعیین شده و یا در اصطلاح ددلاین اپلای برسید. این تاریخ معمولاً یک سال یا بیشتر قبل از تاریخ شروع برنامه تحصیلی مورد نظر است. زمان کافی برای آماده‌سازی و تکمیل مراحل درخواست از جمله مدرک زبان انگلیسی اختصاص دهید.

فهرست مطالب