مخارج زندگی دانشجویی در کانادا

مخارج زندگی دانشجویی در کانادا
کانادا  یکی از محبوب‌ترین مقاصد جهان برای دانش آموزان و دانشجویان بین‌المللی است که تجربیات و فرصت‌های متنوعی را به آنها در کشوری که به علت وسعت وسیع، شهرهای چندفرهنگی و زیبایی‌های طبیعی شناخته شده است، ارائه می‌دهد. اگر می‌خواهید  در کانادا تحصیل کنید ، خبر خوب برای شما این است که هزینه‌های تحصیل در کانادا عموماً ارزان‌تر از سایر کشورها مانند انگلیس، آمریکا، بریتانیا و استرالیا است، اگرچه هنوز در مقایسه با سایر کشورهای دیگر جهان مانند کشور ما ایران بسیار بالا است اما به طور کلی، هزینه تحصیل در کشور کانادا نسبت به دیگر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه‌تر می‌باشد. برای آشنایی با صفر تا صد هزینه تحصیل در کانادا تا انتهای مطلب همراه ویزا کانادا باشید.

هزینه تحصیل در کانادا چقدر است؟

متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کانادا پس از اخذ ویزای تحصیلی خود به دنبال آگاهی از هزینه‌های تحصیل در این کشور هستند تا بتوانند امور زندگی خود را در کشوری دیگر به خوبی مدیریت نمایند. هزینه تحصیل در کشور کانادا فقط شامل شهریه نمی‌شود بلکه موارد دیگری را نیز شامل می‌شوند که در ادامه به جزئیات آنها پرداخته‌ایم.هزینه شهریه مقاطع مختلف تحصیلی (اولین هزینه‌ تحصیلی که دانش آموزان و دانشجویان بین‌المللی کانادا تمایل دارند تا از آن آگاه شوند، هزینه شهریه آنها می‌باشد. میانگین هزینه شهریه در مدارس و دانشگاه‌های کانادا در مقاطع مختلفی تحصیلی به شرح زیر می‌باشد.

هزینه شهریه مقاطع مختلف تحصیلی 

اولین هزینه‌ تحصیلی که دانش آموزان و دانشجویان بین‌المللی کانادا تمایل دارند تا از آن آگاه شوند، هزینه شهریه آنها می‌باشد. میانگین هزینه شهریه در مدارس و دانشگاه‌های کانادا در مقاطع مختلفی تحصیلی به شرح زیر می‌باشد.

شهریه مدارس

نوع مدرسه

هزینه شهریه سالیانه (دلار کانادا)

دولتی

9500 الی 17000

خصوصی

15000 الی 30000

شبانه

63000 الی 83000

شهریه دانشگاه‌ها 

مقطع تحصیلی

هزینه شهریه سالیانه (دلار کانادا)

کاردانی

7000 الی 22000

کارشناسی

13000 الی 20000

کارشناسی ارشد

17000 الی 25000

دکتری

7000 الی 15000

شهریه دانشگاه بر اساس رشته تحصیلی

نام رشته تحصیلی

میانگین هزینه شهریه سالانه (دلار کانادا)

مدیریت

29000

مهندسی

34000

پزشکی

60000

علوم انسانی

34100

آموزش

23630

حقوق

42000

نام رشته تحصیلی

میانگین هزینه شهریه سالانه (دلار کانادا)

مدیریت

24000

مهندسی

19300

پزشکی

22400

علوم انسانی

15500

آموزش

18850

حقوق

19440

نام رشته تحصیلی

میانگین هزینه شهریه سالانه (دلار کانادا)

مدیریت

6700

مهندسی

9100

پزشکی

6500

علوم انسانی

7600

MBA

9000

حقوق

7500

 

نکته مهم

هزینه‌های جداول بالا به صورت میانگین ذکر شده‌اند و هزینه دقیق شهریه مدارس و دانشگاه‌های کانادا با توجه به اعتبار دانشگاه و شهری که در آن واقع هستند، تعیین می‌شود.

هزینه بیمه 

برای همه دانشجویانی که به کانادا سفر می‌کنند، قبل از شروع برنامه خود، بیمه پزشکی اجباری است. در کانادا، هزینه بیمه سلامت دانشجویان بین‌المللی از 600 تا 900 دلار در سال می‌باشد.

هزینه آموزشگاه زبان

بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان که وارد کانادا می‌شوند ممکن است از قبل اقدام به تقویت زبان انگلیسی یا فرانسه خود نکرده باشند، بنابراین برای رفع نیازهای روزمره زندگی خود نیاز به تسلط در زبان انگلیسی که دارند. به همین علت، در آموزشگاه‌های زبان کانادا ثبت نام می‌کنند.

دوره های آموزشگاه زبان اغلب بر اساس تعداد مشخصی از هفته‌ها است. هزینه شهریه در هر آموزشگاه متفاوت است. به طور معمول، هزینه‌های تحصیل می‌تواند بین 340 تا 425 دلار در هفته باشد.

هزینه اقامت و خانه 

خوشبختانه، همانطور که می‌توانید بین دانشگاه‌های گران یا ارزان در کانادا یکی را انتخاب کنید، در مورد محل اقامت نیز می‌توانید از بین قیمت‌های مختلف با توجه به بودجه و سبک زندگی خود آنها را انتخاب کنید.

نوع محل اقامت

هزینه ماهیانه (دلار کانادا)

خوابگاه دانشجویی

250 الی 600

آپارتمان اشتراکی

300 الی 700

آپارتمان شخصی

400 الی 1500

خانه شخصی

400 الی 1000

 

سایر هزینه‌های مرتبط با محل اقامت 

هنگامی که یک آپارتمان یا خانه اجاره می‌کنید، هزینه‌های اضافی نیز به همراه دارد:

  • خدمات اولیه (برق، آب، گرمایش، زباله): 150 دلار کانادا در ماه
  • اینترنت: 50 الی 70 دلار کانادا در ماه

 

هزینه‌های غذا 

شما هزینه زیادی برای مواد غذایی نخواهید داشت، فقط حدود 300 دلار کانادا در ماه برای خرید از سوپرمارکت‌ها و خواربار فروشی‌های محلی نیاز دارید. برخی از ارزان‌ترین سوپرمارکت‌هایی که می‌توانید در سراسر کانادا پیدا کنید عبارتند از Canadian Superstore، Walmart، No Frills که شبیه فروشگاه‌های جانبو، کوروش و … در ایران هستند و در تمامی شهرها و مناطق شعبه دارند. علاوه‌براین، اگر بخواهید در یک رستوران غذا بخورید، باید حدود 10 تا 25 دلار کانادا بپردازید.

هزینه حمل و نقل

دانشجویانی که در یکی از دانشگاه‌های کانادا ثبت نام کرده‌اند، بین 18 تا 25 سال، هنگام خرید کارت حمل و نقل ماهانه از تخفیف برخوردار خواهند شد.

  • قیمت کل کارت حمل و نقل 90 دلار کانادا در ماه است، در حالی که بلیط یک طرفه 3 دلار کانادا است.
  • تاکسی‌ها نیز یک راه متداول حمل و نقل در سراسر کانادا هستند و کرایه‌ها بین 2 تا 6 دلار کانادا در هر کیلومتر است

به طور کلی هزینه حمل و نقل دانشجویان حدود 98 دلار کانادا خواهد بود که این هزینه با توجه به اینکه آنها می‌خواهند با پیاده‌روی یا دوچرخه سواری به دانشگاه خود برسند یا از حمل و نقل عمومی استفاده نمایند، متفاوت خواهد بود.

هزینه تفریحات

یک دانش‌آموز یا دانشجو ممکن است در ماه زمان‌هایی را برای تفریح در سینماها، موزه‌ها و شهربازی‌های کانادا صرف کند که میانگین هزینه تفریحات او در یک ماه 80 دلار کانادا خواهد بود.

پوشش بخشی از هزینه های زندگی دانشجویی در کانادا

بورسیه دانشجویی

دانشجویان بین‌المللی پس از آگاهی از هزینه‌های تحصیل در کانادا به دنبال روشی برای کاهش هزینه‌های تحصیل و زندگی خود در این کشور هستند؛ بنابراین به بورسیه‌های تحصیلی روی می‌آورند. بورسیه‌های تحصیلی کانادا به دو صورت زیر می‌باشد:

  • بورسیه فول فاند: بورسیه‌های فول فاند بخش زیادی از هزینه‌های تحصیل در کانادا مانند شهریه، هزینه‌های زندگی، هزینه بیمه و … را پوشش می‌دهند زیرا بورسیه فول فاند از 30000 الی 50000 دلار کانادا در هزینه‌های دانشجویان کمک خواهد کرد.
  • بورسیه پارشال فاند: بورسیه پارشال فاند کمک هزینه کمتری را نسبت بورسیه فول فاند برای دانشجویان در نظر می‌گیرد. به اینصورت که در یک سال مبلغی حدود 15000 الی 25000 دلار کانادا در هزینه‌های دانشجویان به آنها کمک خواهد کرد.

کار دانشجویی

یکی از  روشهایی که اغلب دانشجویان بین المللی در کانادا برای تامین  تمام یا بخشی از هزینه های زندگی  دانشجویی خود از آن بهره میبرند فرصت‌های مختلف کار دانشجویی است.

این بدان معناست که می توانید برای خود یک شغل پاره وقت برای کمک به کاهش هزینه های زندگی و تحصیل پیدا کنید. تحصیل در کانادا، مانند ایالات متحده آمریکا، گاهی اوقات می تواند گران باشد، به همین دلیل فرصت های کاری عالی مهم هستند.

بنابراین، برای کمک به شما برای داشتن یک زندگی آزادتر از نظر مالی در حین تحصیل پیشنهاد ما استفاده از موقعیت های کار دانشجویی می‌باشد. البته باید در نظر داشته باشید، که در مقاطع مختلف به خصوص در مقاطع ارشد و دکتری کارهای متنوعی داخل خود دانشگاه برای دانشجویان این مقاطع وجود دارد و نیازی نیست برای کار کردن از فضای درس و دانشگاه دور شوند.

سوالات متداول

آیا می‌توانم در حین تحصیل در کانادا کار کنم؟

کشور کانادا همه جوره به فکر دانشجویان است تا بتوانند هزینه زندگی خود را بپردازند و در عین حال نیز از تحصیل خود در کشور کانادا لذت ببرند. بنابراین این امکان را فراهم کرده است تا دانشجویان بتوانند به کاره پاره وقت (حداکثر 20 ساعت در هفته) مشغول شوند.

این سوال اکثر دانشجویان برای صرفه جویی در هزینه‌های تحصیلی خود در کشور کانادا می‌باشد. هزینه خوابگاه‌ها و خانه‌های اشتراکی به استانی که در آن واقع هستند بستگی دارد و ممکن است در برخی استان‌ها هزینه‌های این دو با یکدیگر تفاوتی نداشته باشند.

برای صرفه جویی در هزینه‌های تحصیل و زندگی در کشور کانادا می‌توانید قبل از دریافت ویزای تحصیلی کانادا از دانشگاه‌هایی که شهریه‌ کمتری دارند، پذیرش دریافت نمایید. پنج دانشگاه مموریال نیوفاندلند، رجاینا، رویال رودز، ساسکاچوان و آتاباسکا شهریه کمتری نسبت به دیگر دانشگاه‌ها دارند زیرا میانگین هزینه شهریه آنها 1700 تا 27000 می‌باشد.

هزینه کتاب و لوازم تحریر شما با توجه به رشته تحصیلی‌تان تعیین می‌شود زیرا در برخی رشته‌ها مانند معماری به لوازم تحریرهای بسیاری نیاز دارید اما در برخی رشته‌های دیگر مانند روانشناسی ممکن است نیازی به لوازم تحریر نداشته باشید. به طور کلی، میانگین هزینه جزوات، کتاب‌ها و لوازم تحریر در کانادا 40 دلار کانادا است.

معمولا تورنتو جزو گرانترین شهر کانادا برای زندگی به شمار می‌آید.

با توجه به اینکه دانشجویان به صورت پاره وقت و 20 ساعت در هفته حق کار کردن را دارند، حقوق آنها نیز ساعتی 14 دلار کانادا خواهد بود. به طور کلی یک دانشجو می‌تواند در یک ماه 1000 دلار کانادا درآمد داشته باشد و بخشی از هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهد.

خیر، بورسیه تحصیلی فقط بخشی از هزینه‌های زندگی دانشجویان را پوشش می‌دهد و منجر به تحصیل رایگان نمی‌شود.

به طور میانگین هزینه شهریه سالانه کالج‌های کانادا 12000 دلار کانادا خواهد بود.

فهرست مطالب