اقامت دائم کانادا: بهترین روش‌های اخذ PR کانادا

اقامت دائم کانادا: بهترین روش‌های اخذ PR کانادا

اخذ اقامت دائم کانادا (PR) از روش‌های مختلف مهاجرتی به این کشور امکان‌پذیر است. البته به شرط آنکه متقاضی دارای تمامی شرایط آن برنامه باشد. اقامت دائم کانادا به افراد دیگر کشورها این امکان را می‌دهد تا مانند شهروندان این کشور بتوانند در کانادا زندگی نمایند. برای آشنایی از صفر تا صد اقامت دائم کانادا و اخذ آن تا انتهای این مطلب با ویکی ویزا کانادا همراه باشید.

اقامت دائم کانادا چیست؟

اقامت دائم کانادا یا Permanent Resident یا به طور مخفف PR به متقاضیان و افرادی که از دیگر کشورها وارد کانادا شده‌اند، این امکان را می‌دهد تا مانند شهروندان کشور کانادا در این کشور زندگی کنند و از تمامی خدمات رفاهی و بهداشتی بهره‌مند شوند، به طوری که فرق خاصی بین یه شهروند کانادایی و یک فرد که اقامت دائم کانادا را دارد وجود ندارد.

افرادی که اقامت دائم کانادا را دریافت نمایند، کارتی به نام کارت PR دریافت می‌کنند که نشان‌دهنده مقیم بودن وی در کشور کانادا است. این کارت از زمان صدور 5 سال اعتبار دارد و در مدت این 5 سال، دارنده آن می‌تواند در کانادا زندگی و کار کند و از بیشتر حقوق یک شهروند برخوردار است. محدودیتی برای ورود و خروج به کانادا هم وجود ندارد.

این کارت بر خلاف اسم آن که اقامت دائم است، به صورت دائم و مادام‌العمر نیست. اعتبار این کارت ابتدا 5 سال است اما با داشتن شرایطی به صورت دائم قابل تمدید است. اگر دارنده کارت در مدت 5 سال اعتبار آن بتواند 2 سال را داخل خاک کانادا زندگی کند، می‌تواند اقامت دائم خود را برای 5 سال دیگر تمدید کند. همچنین دارنده کارت به وقت 3 سال از این 5 سال را داخل خاک کانادا زندگی کند می‌تواند درخواست شهروندی کانادا را دهد و بعد از آن نیز پاسپورت کانادایی دریافت کند.

مزایای اقامت دائم کانادا و دارا بودن کارت

دریافت اقامت دائم کانادا و اخذ کارت PR فقط امکان زندگی فرد تا زمانی که بخواهد را در کانادا فراهم نمی‌کند، بلکه مزایای زیر را شامل حال وی خواهد کرد.

  • فرد تحت حمایت قانونی کانادا خواهد بود.
  • تحصیل رایگان برای کودکان متقاضی 
  • استفاده رایگان از خدمات درمانی و بهداشتی
  • استفاده از وام‌های بانکی کشور کانادا
  • امکان زندگی و کار کردن در هر قسمت و استان از کشور کانادا
  • امکان اسپانسر شدن فرد برای اعضای خانواده خود
  • خرید خانه با وام بانکی

تفاوت انواع اقامت‌های کانادا با یکدیگر

متقاضیان مهاجرت به کشور کانادا و دریافت انواع اقامت‌های این کشور همیشه این سوال را دارند که هر کدام از این نوع اقامت‌ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند. به همین علت ویکی ویزا کانادا جدول مقایسه‌ای زیر را برای شما عزیزان تهیه کرده است تا بتوانید با یک نگاه به تفاوت آن‌ها پی ببرید.

 

اقامت موقت

اقامت دائم

شهروندی کانادا

امکان دریافت پاسپورت کانادا

امکان دریافت پاسپورت کانادایی ندارد.

امکان دریافت پاسپورت پس از سیتیزن شدن 

امکان دریافت پاسپورت کانادا

نحوه رفت و آمد به کانادا

فقط در زمان معتبر بودن ویزا

امکان رفت و آمد با کارت PR

امکان رفت و آمد با پاسپورت کانادا

حق رای

غیر مجاز

فقط در در انتخابات فدرال مجاز نیست.

مجاز

پرداخت مالیات

نیاز نیست

(برای افرادی که اجازه کار دارند الزامی است)

الزامی

الزامی

خدمات درمانی

برای توریست ها غیر رایگان و برای افرادی که اجازه کار و تحصیل دارند رایگان است

رایگان

رایگان

دریافت وام

غیر مجاز

مجاز

مجاز

شهریه مدارس فرزند

برای توریست ها غیر رایگان و برای افرادی که اجازه کار و تحصیل دارند رایگان است

رایگان

رایگان

انواع روش‌های دریافت اقامت دائم کانادا

متقاضیان دریافت اقامت دائم کانادا می‌توانند از طریق روش‌های زیر اقدام نمایند. جزئیات دریافت اقامت دائم کانادا از طریق هر کدام از این روش‌ها را در ادامه بیان کرده‌ایم.

متقاضیانی که قصد دارند از طریق سرمایه‌گذاری به کشور کانادا مهاجرت نمایند سپس برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام نمایند. می‎‌توانند از چهار روش زیر این کار را انجام دهند.

در برنامه استارتاپ کانادا، متقاضیان می‌توانند از یک گروه حداکثر 5 نفره تشکیل شوند و یک کسب و کار جدید را در کشور کانادا راه‌اندازی نمایند و پس از گذشت 2.5 الی 3 سال از ماندن خود در کشور کانادا، برای گرفتن اقامت دائم این کشور اقدام نمایند.

استان‌های کانادا دارای برنامه‌های کارآفرینی مختلفی هستند که متقاضیان می‌توانند با راه‌اندازی یا خرید یک کسب و کار در آنها شرکت نمایند و سپس اقامت دائم این کشور را بدست آورند. ویزای کارآفرینی به برنامه کارآفرینی استانی نیز معروف است زیرا متقاضیان برای این نوع ویزای باید از طریق استان‌های مختلف کانادا و شرایط آنها اقدام نمایند.

ویزای C11 کانادا که یک نوع ویزای سرمایه گذاری و کارآفرینی است به متقاضیان این امکان را می‌دهد تا یک کسب و کار را در کشور کانادا خریداری نمایند یا خودشان کسب و کاری را راه‌اندازی نمایند. با دریافت این ویزا، متقاضیان می‌توانند پس از گذشت 1 سال کار در کانادا، ویزای اقامت موقت خود را که از طریق C11 بدست آورده بودند به اقامت دائم تبدیل نمایند.

ویزای ICT که از آن با ویزای انتقال درون شرکتی نیز یاد می‌شود به کارمندان یک شرکت بین‌المللی این امکان را می‌دهد تا پس از انتقال کار خود در شعبه دیگر آن شرکت در کشور کانادا به این کشور مهاجرت نمایند و سپس برای اخذ اقامت دائم کانادا و زندگی در این کشور به همراه خانواده خود اقدام نمایند.

افراد متقاضی تحصیل در کانادا می‌توانند دو نوع ویزای تحصیلی که شامل ویزای دانشجویی و دانش‌آموزی می‌شوند را از طریق پذیرش از موسسات معتبر دانشگاه دریافت نمایند و پس از اتمام تحصیل خود برای اخذ اقامت دائم این کشور اقدام نمایند زیرا اقامت آنها در هنگام تحصیلشان موقت می‌باشد.

سالانه بسیاری از متقاضیان مهاجرت به کانادا از سرتاسر دنیا با دریافت جاب آفر (پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادا) به کانادا مهاجرت و اقدام به کار کردن در این کشور می‌کنند. اینگونه افراد می‌توانند پس از مهاجرت به کانادا برای دریافت اقامت دائم از طریق روش‌های همچون اکسپرس اینتری اقدام نمایند.

اکسپرس اینتری یک سیستم انتخاب مهاجر است و افرادی که امتیاز CRS آنها بیشتر از بقیه باشد، می‌توانند با دریافت دعوتنامه برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام نمایند.

FSWP برنامه اخذ اقامت دائم برای نیروهای متخصص

FSTP برنامه اخذ اقامت دائم برای نیروهای فنی

CEC برنامه اخذ اقامت دائم کانادا برای افراد با سابقه کار در کانادا

PNP برنامه اخذ اقامت دائم برای تمامی افراد با توجه به نیاز هر استان به نیروی انسانی

اگر اقوام درجه یک مانند همسر، فرزند، پدر و مادر دارای اقامت دائم کانادا باشند می‌توانند اسپانسر فردی در داخل ایران شوند تا وی به کانادا مهاجرت کند و سپس برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام نماید.

اگر PR یا شهروند کانادا هستید می توانید برای اقوام خود از طریق اسپانسرشیپی اقامت دائم کانادا بگیرید. اما فردی که اسپانسر می شود باید شرایطی را داشته باشد و همچنین شخصی را که می‌خواهید اسپانسر کنید باید شرایطی داشته باشد.

اسپانسر شیپ همسر (ازدواج) یک نوع اسپانسرشیپ خانوادگی است اما طی آن همسر فرد متقاضی در سه سال گذشته نباید اسپانسر فرد دیگری شده باشد و بتواند مدرکی را ارائه دهد که نشان دهد توانایی تامین زندگی خود و همسرش را دارد. علاوه‌براین متقاضی و همسر او باید ثابت کنند که ازدواج آن‌ها به دلیل دریافت اقامت دائم کانادا نبوده است.

شرایط اخذ اقامت دائم کانادا

برای اخذ اقامت دائم کشور کانادا متقاضی باید شرایطی را دارا باشد که این شرایط عبارتند از:

  • سن متقاضی بالای 18 سال
  • عدم سوءپیشینه و سابقه کیفری در کشور کانادا باشد.
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • معادل‌سازی و ترجمه مدارک تحصیلی 
  • در طی 5 سال گذشته، حداقل به مدت 2 سال در کشور کانادا حضور داشته باشد.
  • باید دارای تمکن مالی (توانایی مالی کافی برای تامین مخارج زندگی) کافی را داشته باشد.
  • متقاضی باید ثابت کند که ‌می‌تواند مالیات‌های کشور کانادا را به موقع پرداخت نماید.

مدارک لازم برای دریافت اقامت دائم کانادا

افرادی که قصد گرفتن اقامت دائم کانادا را دارند پس از بررسی واجد شرایط بودن خود، باید مدارک زیر را نیز آماده نمایند.

  • عکس
  • شناسنامه
  • پاسپورت
  • تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • مدارک تحصیلی
  • مدارک شغلی
  • گواهی ازدواج یا طلاق
  • مدارک پزشکی و عدم سوء پیشینه

پس از ارائه درخواست و مدارک خود، کارت PR به نشانی و آدرس شما ارسال خواهد شد. 

هزینه اقامت دائم کانادا

برای اخذ اقامت دائم کانادا، متقاضی باید علاوه‌ بر نشان دادن تمکن مالی خود، هزینه‌های زیر را نیز بپردازد:

  • هزینه دولتی بررسی پرونده که برای هر برنامه مهاجرتی متفاوت است
  • هزینه انگشت نگاری
  • هزینه RPRF یا صدور ویزا

تمدید اقامت دائم کانادا

کارت اقامت دائم کانادا 5 سال اعتبار دارد و بهتر است افراد چندین ماه قبل از منقضی شدن کارتشان برای تمدید آن اقدام نمایند. در هنگام تمدید کارت اقامت دائم کانادا ابتدا باید مدارک لازم را آماده نمایید سپس مراحل تمدید اقامت دائم خود را طی نمایید. 

مرحله اول: آماده‌سازی مدارک

برای تمدید اقامت دائم کانادا لازم است تا مدارک زیر را آماده نمایید:

  • کپی و اصل کارت فعلی یا قدیمی PR 
  • کپی مدارک شناسایی همچون شناسنامه، پاسپورت و تراول داکیومنت معتبر
  • 2 قطعه عکس
  • کپی از رسید پرداخت درخواست خود (اپلیکیشن فی)
 

مرحله دوم: درخواست تمدید کار اقامت دائم کاتادا

برای تمدید اقامت دائم کانادا لازم است تا متقاضی در پکیج اپلیکیشن کانادا راهنما را مطالعه نمایید و فرم‌های لازم را تکمیل نماید و برای تمدید کارت اقامت یا PR خود هزینه‌ای حدود 50 دلار را پرداخت نماید و رسید پرداخت را در قسمت درخواست خود ضمیمه نماید. تمام مراحل به صورت آنلاین انجام می‌شود.

طبق آخرین زمانبندی اداره مهاجرت کانادا که آپدیت 10 مهر 1403 معادل 1 اکتبر 2024 است، بعد از گذشت حدود 69 روز کارت جدید PR به آدرس محل سکونت شما ارسال خواهد شد. اگر اولین بار است که کارت PR خود را دریافت می‌کنید، حدودا بعد از 24 روز از ورود شما به کانادا، این کارت به آدرس شما داخل کانادا پست می‌شود.

مشاوره اخذ اقامت دائم کانادا

برای اخذ اقامت دائم کانادا لازم است تا در ابتدا واجد شرایط بودن خود را بررسی نمایید، سپس مدارک خود را آماده نمایید و برای اقامت دائم کانادا اقدام کنید. ممکن است در این مسیر فرصت کافی برای بررسی همه موارد را نداشته باشد بنابراین نگران نباشید زیرا مشاوران ویکی ویزا کانادا حتی در داخل کشور کانادا نیز همراه شما هستند و به صورت قدم به قدم به شما راهنمایی‌های لازم را در جهت گرفتن اقامت دائم کانادا و کارت PR ارائه می‌دهند. برای کمک گرفتن از وکیلان مهاجرتی و مشاوران مجموعه ما تماس بگیرید.

پاسخ به پرسش‌های متداول

آیا با خرید ملک در کانادا می‌توانم اقامت دائم این کشور را بدست آورم؟

خیر، خرید خانه در کانادا روشی برای اخذ اقامت دائم یا شهروندی کانادا نیست.

ایرانیان از تمامی روش‌هایی که در این مطلب آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم، می‌توانند برای اخذ اقامت دائم کانادا و دریافت کارت PR اقدام نمایند.

بله متقاضیان تمدید کارت اقامت دائم کانادا باید دارای شرایط زیر باشند:

  • فرد مقیم دائم کانادا باشند.
  • کامل بودن مدارک
  • عدم سوءپیشینه و سابقه کیفری
  • دو سال حضور داخل کانادا در مدت 5 سال گذشته 

مقیمان دائمی کانادا که قصد سفر خارج از این کشور را دارند، اما کارت PR معتبر همراه خود ندارند یا کارت PR آنها منقضی شده است، باید قبل از بازگشت به کانادا، یک سند “مجوز بازگشت به کانادا” (PRTD) دریافت کنند. PRTD یک سند تک ورودی است که به مقیمان دائم امکان می‌دهد قبل از دریافت یا تمدید کارت PR خود، به کانادا بازگردند. این سند معمولاً برای یک بار ورود به کانادا استفاده می‌شود.

کارت PR مانند کارت‌های بانکی و کارت ملی نیاز به تمدید دارند و قبل از منقضی شدن تاریخ آن باید اقدام به تمدید آن نمایید.

اقامت دائم کانادا دائمی است به شرطی که افراد دارنده کارت PR قوانین این کشور و شرایط اقامت دائم را رعایت نمایند تا اقامت آن‌ها باطل نگردد. در واقع این کارت هر 5 سال قابلیت تمدید دارد و در صورتی که متقاضی شرایط لازم را داشته باشد همیشه تمدید خواهد شد و به همین دلیل به آن اقامت دائم کانادا می‌گویند.

فهرست مطالب